^^

 

 

 

“apabila kita bahagia, kita pasti akan membahagiakan yang lain”

^^

Alhamdulillah, thank to Allah! ^^

———–

*orang puchong bahagia semunya, sihat alhamdulillah, gembira menyambut anak ‘desa’ yang pulang dari kota… ^___^

*kalau kita gembira, kegembiraan kita akan terpancar di mata dan sampai di hati yang melihatnya…🙂

*tenang itu hadir, bila kita meletakkan cinta Allah melebihi cinta manusia. kalau kita sayang Allah lebih, manusia pun pasti akan sayang kita laaaagiiii lebih kan?? ^^

*Thank Allah! i found them! i’ve them! ^^

 

 

 

setelah aku dipaling

Hampir aku hanyut kerana rindu
Pada harta yang pasti reput
Dan lenyap di sini
Hampir aku lupa pada yang Kekal
Kejahilan menyelubungi jiwaku

Sekelipnya mata hilang semua
Yang hanya ku pandang
Yang hanya milikmu

Yang hanya ku idam
Di dalam pandanganMu
Bersama mereka terdahulu

Sungguh aku cari cahaya itu
Untuk menyuluh kelam ini
Setelah ku dipaling
Sungguh aku hina menagih secebis
KeampunanMu setelah aku malu

Sekelipnya mata hilang semua
Yang hanya ku pandang
Yang hanya milikmu
Yang hanya ku pinta
Harapan keampunan
Hati ini telah ku lukai

Sebaiknya manusia Kau ciptakan
Hinanya angkara diri sendiri
Sedegup jantung terleka
Dibuai arus dunia
Selangkah kau menghampiri kehancuran

Sungguh aku cari
Cahaya itu
Untuk menyuluh
Setelah ku dipaling

Munsyid : Rast

__

“Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu (Muhammad SAW) tentang Aku, maka sesungguhnya Aku dekat. Aku kabulkan permohonan orang yang berdoa kepada-Ku. Hendaklah mereka memenuhi(perintah)-Ku dan beriman kepada Ku agar mereka mendapat petunjuk.” (Al-Baqarah: Ayat 186)

“Tiada seorang muslim pun yang berdoa kepada Allah Azzawajalla dengan doa yang bukan untuk melakukan dosa atau memutuskan hubungan kekeluargaan, melainkan dia akan diberikan kepadanya 1 daripada 3 perkara. Samada Allah akan mempercepatkan pemberian doa tersebut, menyimpannya untuk akhirat atau menjauhkan malapetaka yang akan menimpa dia.” Hadith

__

erm… menitis air mata dengar lagu ni…😥
“yang hanya kupinta, harapan keampunan Ya Allah…”

07:37

Harap…

Cinta Ilahi kekal di hati..

Amin Ya Rabb..

Ya Allah, ajarkanlah aku untuk meredhaiMu selalu dalam keadaan Engkau meredhaiku… Amin.. Amin..😥

__

* i do not wish, but i hope Allah will always be my first love.

* Wish: to feel or express a strong desire or hope for something that is not easily attainable.

* Hope: the feeling that what is wanted can be had or that events will turn out for the best.

wish and hope, both differ!

semangat! ^^

alhamdulillah, alhamdulillah..

all praises to Allah. ^^

kadang-kadang waktu kita berduka, waktu kita ‘down’, waktu kita rasa sangat tersiksa, penat, letih, kita selalu lupa untuk bersyukur. kita terlupa untuk berterima kasih pada Zat yang telah memberikan kita kebahagian, memberikan kita kekuatan, memberikan kita hati yang tenang dan damai.

biarlah waktu duka itu datang, kerana ia sementara dan tempohnya lebih sedikit berbanding waktu suka dan bahagia yang Allah telah beri kepada kita selama ini.

janganlah dihitung kedukaan itu, sebaliknya, hitunglah kebahagian dan kesenangan yang telah dikurniakan. insyaAllah, kita tak akan rasa ‘down’, dan tak akan berduka, kerana kita tau, semuanya ada hikmah-Nya. insyaAllah.

pengajaran yang terbaik adalah dari sebuah kegagalan. people learn from mistakes, and we need it, because we need to improve it.

moga Allah redha dengan segala ‘perasaan’ yang berkecamuk semalam… amin🙂

__

intan! semangat-semangat!!🙂🙂

buat umy juge! ^^

dan semua! ^__^

07:14

DSC03448

adakalanya,

kita perlu sekadar memerhati,

untuk mengoreksi diri…

*anak yang dibiarkan berjalan seorang adakalanya mindanya lebih terbuka dari anak-anak yang terkurung sentiasa.

*saya yang sedang memerhatikan anak ini berjalan seorang diri menghentikan niat untuk mengembalikannya kepada ibunya. tanpa sepatu kaki, anak ini berjalan memerhatikan kelibat manusia-manusia ‘besar’ disekitarnya. dia melihat seorang ikhwah mengutip sampah, dan subhanallah, dia juga melakukan perkara yang sama, mengutip sampah ‘kecil’ lalu dibuangkan ke dalam tong sampah.

*PERSEKITARAN yang baik adalah LANGKAH yang TERBAIK untuk memberikan PENGAJARAN yang terbaik untuk anak-anak suci sepertinya. ^^

*ibunya akhowat dari Indonesia, datang menghampiri saya, “terima kasih ya perhatiin anak saya!”

*sama-sama ^^ (moga Allah menjadikan anakmu soleh dan dengan anakmu agama kita Islam tertegak dimuka bumi. amin2..)

berjalanlah memerhati persekitaran, memerhati kejadian ciptaan Tuhan, hakikatnya ia memberi seribu hikmah berbanding keburukan.

terpulang dari sudut mana kita memerhatikannya,

terpulang bagaimana kita mengoreksinya…

(learning)

__

“Sesungguhnya dalam kejadian langit dan bumi dan silih bergantinya malam dan siang terdapat tanda-tanda (kebesaran Allah) bagi orang-orang yang berakal (iaitu) orang-orang yang mengingati Allah sambil berdiri atau duduk atau dalam keadaan berbaring dan mereka memikirkan tentang penciptaan langit dan bumi (seraya berkata): “Ya Tuhan kami, tiadalah engkau menciptakan ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, peliharalah kami dari api neraka.”
(Ali-Imran:190-191)

Maka tidakkah mereka menjelajah dunia sehingga terbentuk hati yang sedari dengan itu mereka dapat memahami erti hidup atau mereka benar-benar mempunyai telinga yang dengannya mereka dapat mendengar? Kerana sesungguhnya buta yang sebenar bukanlah buta di mata tetapi ialah yang ada di dada”
(Al-Hajj:46)

08:13

 

tiada manusia yang sempurna kan?

jatuh bangun iman itu biasa. normal.

dosa, iringilah dengan taubat dan kebaikan. jangan lari dari dosa dan kesilapan. tetapi hadapilah ia dengan taubat yang sebenar-benar taubat, dan iringilah dengan kebaikan, semampu boleh.

kita tidak akan pernah mampu sentiasa dalam kebaikan, kerana kita manusia sering melakukan kesilapan. tapi kita boleh cuba sedaya mungkin kan..?

“mujurlah dosa itu tidak berbau, jika tidak, pasti tiada siapa yang sudi mendekati kita.” -ustaz Pahrol Mohd Juoi

Subhanallah, Allah itu benar-benar mengasihi hamba-Nya kerana tidak membukakan aib hamba-Nya yang melakukan dosa. kalaulah dosa itu kelihatan, nampak seperti lalat-lalat yang menghurung sampah sarap, nescaya aib manusia terbuka, apabila banyak melakukan dosa. bersyukurlah, kita punya peluang membersihkan dosa. taubat.

hati tidak pernah akan menipu apabila berhadapan dengan dosa, kerana fitrah manusia itu sendiri yang menyukai kebaikan dan membenci kejahatan. tanyalah hatimu apabila mahu melakukan kejahatan, resahkah ia? tenangkah ia?

apabila Rasulullah s.a.w ditanyakan berkenaan apa itu dosa, dengan tenang Baginda menjawab,

“Dosa adalah sesuatu yang menyebabkan hati kamu resah dan kamu tidak suka orang lain melihat kamu melakukannya.”

resah, gelisah, itu semua sahabat dosa. hati tidak akan pernah tenang apabila melakukan kejahatan.

sememangnya mujahadah melawan nafsu itu sulit, perit, dan memerlukan pengorbanan yang tak ternilai. ingatlah, kita sedang diperhatikan-Nya, insyaAllah, kita akan mengelak melakukan dosa, dan  sentiasa melakukan kebaikan. [ihsan]

“engkau menyembah Allah seakan-akan Engkau melihatNya. jika engkau tidak dapat melihatNya, yakinlah Dia melihatmu.” (hr imam muslim)
 ___
*sekian, tazkirah pagi.🙂

 

semaksima mungkin!

 

 

alhamdulillah…

3 minggu pertama semester kedua telah berakhir. 3 program berturut-turut setiap minggu, ‘meeting’ yang hampir setiap malam, kerja-kerja program yang menyingkatkan masa tidur, semuanya telah berakhir, untuk setakat ni la.. hehe🙂

penat! tapi Puas!

yela, kita bertungkus lumus melakukan sesuatu, dan hasilnya adalah suatu kepuasan yang tak ternilai.

adik-adik junior menggelar kami, “all out senior”.

yela, ape-ape program, alhamdulillah, semuanya dilakukan dengan tenaga semaksima mungkin, bukan untuk menunjuk-nunjuk, tidak pula tujuan niat meninggi diri, tapi untuk kepuasan dalam memberi. memberi semaksima mungkin.

orang kata, “alang-alang menyeluk pekasam, biar sampai ke pangkal lengan”

maksudnya yang saya faham kat sini, pekasam yang sinonim dengan baunya yang ‘agak harum’ itu, kalau kita dah dah pegang, atau sentuh pekasam itu dengan hujung jari, biarlah sampai kita menyeluknya ke pangkal lengan! bau sedikit dihujung jari, biar baunya melekat ke pangkal lengan! begitulah.. faham ke tak ye? hehe

maksud saya, alang-alang kita memberi sesuatu, biarlah sehabis dan semaksima mungkin yang kita boleh berikan, biarlah penat sementara, asalkan merasa puas, asalkan dalam banyak-banyak tenaga yang dikorbankan, ada yang dinilai Allah. moga diterima Allah.

herm.. kepimpinan Persatuan Bahasa Arab dah bertukar pemilik posisi, saya bukan lagi general secretary, tidak pula exco. dalam hati, ada nada sedih, tapi alhamdulillah, lega, amanah setahun yang berat dipikul itu telah berjaya disempurnakan walaupun banyak cacat cela here and there.

melihat kelibat adik-adik, sungguh semangat mahu meneruskan kepimpinan, berkhidmat pada mereka yang mencintai Bahasa Al-Quran, Bahasa Arab. tugas kita adalah untuk memberi sebanyak-banyak mungkin, berkhidmat semaksima mungkin. apa yang kita lakukan, bukan untuk diri kita sahaja, tapi untuk orang lain, untuk Umat!

semangat-demi-semangat dititipkan dari kakak-kakak senior kepada adik-adik yang bakal memimpin organisasi yang minoriti di bumi Gombak. tidak mengapa, kuantiti tidak penting, apa yang penting kualiti dan kerjasama! hehe🙂

“jangan risau, akak-akak sentiasa ada dibelakang adik-adik, menyokong dan membantu apa yang perlu. kalau perlu mesej pukul 12 tengah malam sekalipun, insyaAllah akak akan membalasnya!” semangat seorang yang bernama intan syahidah.😀

apa yang kita beri, akan kita perolehi kembali. apa yang kita korbankan, akan dinilai Allah dan digantikan dengan sebaik-baik gantian. jangan lokek dalam memberi, memberilah seikhlas hati, semaksima mungkin!

jangan merasa terbeban dengan amanah, sebaliknya gembiralah kerana masih ada peluang untuk menyumbang bakti pada umat!🙂

Tidak sekali-kali akan menimpa Kami sesuatu pun melainkan apa yang telah ditetapkan Allah bagi kami. Dialah Pelindung kami, dan (dengan kepercayaan itu) maka kepada Allah jualah hendaknya orang yang beriman bertawakal. (Surah al-Taubah 9: 51).”

__

mesti bosan kan dengan entry nie? tapi takpela, nak tulis jugak. hehe.. insya Allah lepas ni akan lebih aktif menulis lagi. insyaAllah.

menulis untuk memberi. ^^