:: Rasa diperhatikan?? ::

Assalamualaikum…

Ucapkanlah walau sehari sekali…

  • Subhanallah wabihamdihi, subhanallahil a’zim…

 

“kalimatani khofifatani fil lisan, wathaqilatani fil mizan, subhanallahi wabihamdihi, subhanallahil a’zim” ~HR. muslim

  • Saya sayang ALLAH, saya cinta ALLAH…

Pernah tak kita rasa diperhatikan?? Pernah tak rasa nak buat benda baik sahaja?? Mesti pernah kalau manusia normal… manusia normal akan kembali kepada fitrah, iaitu kebaikan dan terdorong kepada ketaatan…

Kita mesti sering teringatkan ada orang lihat kita bila kita cuba curi2 buah rambutan kat dusun pakcik jiran sebelah,(jangan pandang belakang dan depan) kita mesti rasa ada orang perhatikan kita bila kita makan berdiri, apatah lagi berjalan, kita mesti rasa di jeling bila kita gelak kuat2 sampai tak sedar diri… lepas dari tu, kita mesti rasa takut nak curi rambutan lagi, kita mesti rasa pelik bila kita makan berjalan, dan akan makan bila duduk sahaja, dan kita mesti tutup mulut bila rasa ter’over’ gelak… mesti dan mesti… baik kan perubahan itu??

Macam mana perasaan itu boleh wujud?? Sedangkan kita je yang perasan orang tengok dan perhatikan kita, padahal takde seorang pon yang pedulikan kita??

Cuba kalau kita sandarkan perasaan ‘rasa diperhatikan’ ni kepada PENCIPTA ‘orang2’ tadi tu kan bagus. Cuba untuk lebihkan rasa perhatian itu kepada ALLAH, rasa IHSAN itu kepada-NYA, pasti kita akan jadi orang yang betul2 mendapat PERHATIAN-NYA… tak ke best tu??  Bila perasaan ‘diperhatikan-NYA itu dah wujud, pasti kita akan makan dengan beradab, mandi menutup aurat, gelak dan bergurau dengan kuantiti yang minimum, nak sesuatu pun kita akan minta izin dan semua yang kita lakukan mesti kita lakukan dengan perkara yang baik sebab kita dapat rasa DIA SEDANG PERHATIKAN KITA!!

Sesungguhnya Allah selalu menjaga dan mengawasi kamu.” ~an-nisaa : 1

Bila rasa ‘diperhatikan orang2’ ni salah tempatnya…

  • Labuh sangatlah tudung ni, mesti orang tengok…
  • Nampak gemuk tak pakai baju kurung nie??mesti orang gelak…
  • Songkok aku nie tak up-to date, mesti orang kata aku kolot…
  • Seluar aku ni panjang sangat, nanti orang kata sapu lantai…

Nanti orang tengok, nanti orang kata… nanti dan nanti… sampai bila nak buat perkara baik ni?? Bila asyik fikir kata orang?? Pernah tak kita fikir apa yang ALLAH akan kata?? Suka kah DIA terhadap pemakaian kita?? Suka kah DIA dengan cara kita?? Padahal kita tak sedar tu siapa yang ciptakan tubuh badan kita?? Jangan nak sesuka hati gunakan nikmat yang diberikan-NYA diluar syariah islam… Kita ni meminjam je ye…HARAP MAKLUM!!

Barangsiapa yang mengerjakan kebaikan seberat dzarrahpun, niscaya dia akan melihat (balasan)nya. Dan barangsiapa yang mengerjakan kejahatan sebesar dzarrahpun, niscaya dia akan melihat (balasan)nya pula.” ~Al-zalzalah :7-8

Bila rasa ‘diperhatikan orang2’ ini dah kena tempatnya, tapi niat pula yang menyimpang sikit… (asyik salah je…)

  • [di masjid] ramainya orang kat masjid, buat solat sunat banyak sikit la, nanti orang tengok kalau tak buat…
  • [tabung masjid] derma banyak sikit la, kalau sikit je derma nanti orang kata kedekut pulak… (orang kata lagi…)
  • [kat kelas, lecture, kuliah dan seangkatan dengannya] pegi kelas awal, baca buku banyak2 la… nanti mesti orang tengok dan puji…

Orang kata yang dipentingkan?? Orang tengok yang diagungkan?? Macam mana pulak dengan Pandangan ALLAH?? Tak RISAU KE?? Dapat 4flat tak keputusan kat SANA nanti?? (rasa diperhatikan tak bila baca post kat blog ni dalam keadaan tidak solat lagi??) tak payah tengok kiri kanan…

Hakikat nya, rasa diperhatikan tu hanya perlu disandarkan kepada YANG MAHA MELIHAT, sebab DIA MAHA MENGETAHUI LUAR dan DALAM HATI KITA, bila kita mengutamakan PANDANGAN-NYA lebih dari PANDANGAN MANUSIA, mesti kita dah tak kesah dah ‘orang2 tadi’ tu nak cakap ape kan?? Apa yang penting, BUKAN KERJASAMA!! Sebab ada benda yang lagi penting iaitu UTAMAKAN PANDANGAN ALLAH…

“Tiada suatu ucapanpun yang diucapkannya melainkan ada di dekatnya malaikat pengawas yang selalu hadir”. ~Qaaf : 18

 

Wallahu a’lam…

p/s : Rasa ‘diperhatikan’ bila tengah menaip… moga jauh dari Riya’, lagho, dan membuang masa…

One thought on “:: Rasa diperhatikan?? ::

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s