…Antara kita & bonggol unta…

HARAP MAAF, penggunaan Bahasa Melayu yang agak tunggang langgang, harap dapat menerimanya dengan hati yang terbuka. .terima kasih.

Hei!

Kau suke la tengok aku kene bakar?

Ape pasal pulak? Aku kan dah tutup kau, aku dah bagi kau pakai yang cantik-cantik lagi!

Kau ingat aku suka yang cantik-cantik je ke? Kalau cantik je, tapi terdedah! Jarang! Nak buat apa? Aku jugak yang kene bakar, yang kene gantung kat sana nanti!

Ala, aku kan dah tutup, jadila…

Kau bukan tutup, kau hanya bungkus aku je! Dahla kau biarkan aku bersanggul tinggi macam BONGGOL UNTA! Kau mesti BERTANGGUNGJAWAB!

***

Kamu jage apa yang kamu sayang, kamu sorok ape yang kamu suke, kamu simpan apa yang kamu idam. Pandainye kamu menjage barang… Kalaulah ade laptop, PDA, mahupun MP5, pandai pula kamu simpan didalam beg ataupun kamu tutup rapi didalam almari. Kenapa pula RAMBUT yang berada di atas kepala kamu itu kamu tidak tutup dengan rapi, tidak simpan dengan kemas, tidak sorok dengan selamat? Adakah kamu tidak sayang pada rambut kamu? kamu tahu kamu dah libatkan ramai orang? Silap-silap boleh berjemaah masuk ke N****A! nauzubillah…

Kamu tak kesiankan kaum adam yang berhari-hari beristighfar bile Nampak ikal mayang nye rambut kamu?

Kamu tak kesiankan ke kaum kamu sendiri yang tiada daya menegur kamu secara berdepan?

Kamu. kamu. kamu. kamu.

***

Bonggol di atas kepala kamu tu saya tengok makin hari makin tinggi, makin lama makin nak tunjuk. Saya tak nak samekan bonggol itu dengan bonggol unta, tapi kamu yang buat saya rasa macam nak menyamakannya… [apa-apalah]

Kenapa pulak nak sama macam bonggol unta? Kau mengeji aku ye? Aku ni pun makhluk tuhan!

Kamu cakap kamu makhluk ALLAH? Tapi kamu tak ikut pun apa yang ALLAH suruh? Saya bukan nak mengeji kamu, saya Cuma bercakap pasal bonggol yang ade di sebalik rambut kamu tu…kamu rase di keji?

Apa masalahnye dengan rambut aku kalau aku sanggul tinggi-tinggi? Rambut aku, aku punye pasal lah!

Oh, rambut kamu ke? Bila masa pula kamu tanam sampai tumbuh begitu panjang?

Mana ade aku tanam la, ni tuhan bagi, natural la…

ALLAH bagi? Kalau ALLAH bagi Kenapa kamu cakap itu rambut kamu?

Dah ade atas kepala aku, rambut aku la!

Kamu tak malu ke? ALLAH Cuma pinjamkan saja, kenapa kamu tak jage elok-elok, tak tutup dengan betul, tu bukan kamu punya. Kamu tak malu ke bile nak berhadapan dengan ALLAH nanti?

Senyap…

Same juga bila saya nak pinjam laptop kamu, tibe-tibe saya tercalarkan skrin laptop kamu? apa kamu akan buat?

Ai, marahla! Suka-suka hati calarkan laptop orang…

Oh, yang kamu tu suka-suka hati mendedahkan rambut yang ALLAH bagi pinjam tu?

Diam…

***

Kamu sedar tak ada sebuah hadith berkatakan tentang segolongan wanita yang dari kaum kita…?

“Sabda Rasulullah s.a.w. �Perempuan-perempuan yang memakai pakaian tetapi masih seperti telanjang (dedah aurat) sehingga memalingkan pandangan lelaki ajnabi atas mereka, kepala mereka seperti bonggol unta Khurasan dan tidak akan masuk syurga dan tidak akan mencium baunya pun�” (riwayat Muslim)

***

RASULULLAH s.a.w. sewaktu Israk dan Mikraj telah diberi kesempatan oleh ALLAH SWT melihat ke dalam neraka. Ternyata kebanyakan penghuninya terdiri daripada wanita. Mereka menerima azab dan seksa yang amat menggerunkan.

Jika diteliti beberapa perkara yang dikaitkan dengan wanita, amat jelas masalah AURAT adalah masalah utama yang menyebabkan sebilangan besar golongan wanita diazab oleh Allah di dalam neraka, tetapi masalah ini jugalah yang paling susah hendak diterima oleh wanita.

Saya tak nak mengulas panjang sebab saya TAHU kamu sudah TAHU!

***

Bukankah perempuan itu adalah hiasan dunia, tetapi mereka juga adalah fitnah terbesar dunia…

p/s : bagi yang tidak puas hati, marahla saya, saya tak kesah sebab saya tak nak berjemaah dengan kamu ke neraka!

18 thoughts on “…Antara kita & bonggol unta…

    • mas… terima kasih kerana bagi semangat…
      u’re one whos inspired me a lot…🙂

      ilmu allah, kite tolong sampaikan je…🙂
      harap bermanfaat..
      syukran ye…😉

  1. salam…
    syukran…
    ana pun suke cara anti menulis…
    berhikmah dan berkesan untuk remaja-remaja khususnya…
    ana mohon copy nota-nota dan entry anti ye…
    syukran🙂

    • terima kasih ziarahnya.
      dan sebenarnya, kamulah yang telah bertemu dengan Hikmah Allah.
      sesungguhnya, saya hanya menyampaikannya sahaja.
      haza min fadhli rabbina.
      semoga Allah merahmati kamu selalu. amin

  2. sangat terasa.
    sebelum nie saya tak menghiraukan pun larangan bersanggul tinggi, sebab saya kurang jelas buktinya.
    terima kasih atas tegurannya.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s