Awas![S.M.B] Syndrom Membaca Buku ~

[banyak tak buku saya?? ] 🙂

Sesetengah orang yang mahukan ketenangan mereka akan pergi ke SPA, disitulah tempat mereka merehatkan diri. Sebahagian orang pula, bila mereka mahukan kepuasan, mereka akan berjam-jam berpeluh peluh di gym-gym mahupun dipusat-pusat earobik yang berdekatan… [apa-apalah]. Adapun segelintir orang pabila rasa kekosongan, mereka akan mendengar music, pasanglah lagu apa-apa pun, mereka pasti rasa terisi…

Ada sebilangan orang pula, makan bola, tidur bola, mandi bola, bangun bola, dan sampai ke tandas pun bola. Itu cara mereka.

saya?

Kalaulah saya hidup didalam negeri buku. Semuanya yang saya Nampak adalah buku, setiap yang disekeliling saya adalah buku.  jam buku, meja buku, almari buku, alkisahnya, saya boleh lihat buku dimana-mana sahaja. kalau nak baca tinggal ambil sahaja tanpa membeli… Waaaaaaah! [ada sesiapa nak pinjam buku saya?]

Tidur buku, makan buku, minum buku, tapi bangun tidur mestilah mandi dulu..🙂

Saya tak jemu pergi ke kedai buku, walaupun kekadang saya tidak membeli satu buku pun. Boleh dikatakan setiap hari saya berulang-alik pergi ke tempat dimana ada menjual buku. Biarlah orang kata saya takde kerja lain asyik menatap buku yang sama, padahal isinya tidak berubah walaupun saya pergi berkali-kali. Biar juga orang kata saya ni macam ulat buku [walaupun hakikatnya tidak! hehe], ye! Saya memang ulat buku, tapi saya tak makan kertas pada buku tu, saya hadam kan isinya, Biar kekal dengan saya sampai saya tiada nanti. Bila saya lihat buku-buku tarbiyyah, buku-buku agama, buku-buku sirah, hati saya rasa puas walaupun saya tidak membeli semuanya. biarlah duit di poket tak banyak mana, tapi saya akan usahakan sampai jadi milik saya.

Buku I : eh, dia ni kan semalam dah datang. Tapi tak beli pun apa-apa. Aku yang cantik ini pun tidak dibelinya. [sambil menjuihkan mulut kearah saya… eah, buku pun ada mulut kah? 🙂 ]

Buku II : haahla. Puas aku cuba tarik perhatian dia supaya membeli aku, tapi tak dipandang. Aku dah rimas berhimpit di tempat nie, macam-macam perangai ada, selamat belum terkepak kulit ku lagi. Kalau dah terkepak atau terkoyak nanti pasti aku akan di ‘reject’.

Buku I : haha kalau kau di ‘reject’ pasti dia akan membeli aku kan? hehe

Buku III : kamu berdua ni. Kesitu pula, biar siapa pun yang akan membeli kaum kita, kita tetap akan jadi khidmat dan manfaat mereka baik di dunia atau pun diakhirat. Kita mesti mengikhlaskan diri dalam apa jua sekalipun. Biar siapa pun tuan kita kelak. Kita mesti memberi sepenuh khidmat kepada mereka.

Buku II : Oh, buku III sudah dibeli, dia sudah mendapat tuan baru…😦

[buku III adalah buku novel sejarah islam Sultan Muhammad Al-Fateh]🙂

[apa-apalah]

Kalaulah saya boleh berkata-kata dengan buku, saya akan katakan pada mereka. “wahai cik-cik buku sekalian, jikalau sudah ditentukan rezeki dari ALLAH untuk saya, saya akan membeli kamu semua dengan cash!” [waah, begitu pula ye?🙂 ]

Lalu gembiralah semua cik-cik buku yang ada… dan saya terus menyambung ucapan saya…

“maka, berdoalah kalian kepada ALLAH, supaya saya mampu membeli kalian semua suatu hari kelak…”

[hehe, angan-angan semata-mata…]

Bacalah dengan (menyebut) nama Tuhanmu Yang menciptakan – al-‘alaaq : 1

p/s : sebelum membaca buku, niatkanlah lillahi taa’la, baca lafaz basmallah, supaya tak sia-sia kita membaca…

Posted in Uncategorized

2 thoughts on “Awas![S.M.B] Syndrom Membaca Buku ~

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s