Kalaupun Pungguk rindukan Bulan ..




berjalan tanpa henti, sampai ku tahu perhentianku hanyalah SATU! menuju ALLAH!

sungguh! aku rindukan tuhan!

Kamu pasti tahu, bagaimana rasanya kosong. Kosong yang tiada isi. Bukan isinya air, bukan juga api. Tapi kosong. Kosong itu yang membuatkan aku rimas. Ternyata bukan salahnya pada yang kosong itu. Tapi imun iman yang lemah. Lemah sampai nak ke tahap Zero!

Apa yang aku tuturkan, berbalas. Tapi, ternyata bukan semua yang aku katakan aku sedar dengan sepenuh hati. Kadang-kadang yang terkeluar dari mulut, sesuatu yang merapu, aku sedar, aku menghampiri yang lagha. Nampak serabut, cuba buat tenang. Nampak tenang, tapi, bagaikan seribu wayar dalam satu kotak kecik. Sentuh sikit, shot semuanya! Aku dah katakan, tahap iman yang sebegini, sedar dalam tidak sedar. Sudah Hampir-hampir koma!

Berhari-hari aku lalui, singkat! Macam air yang meluncur laju. Laju dan cepat! Kadang-kadang rasa kosong, kadang-kadang rasa indah!

Tentu pastinya aku rindu untuk hanyut dalam buaian sayang Tuhan! Di saat, semua masih gelap, semua masih sunyi, semua masih lena. Aku rindu untuk bangun, bangun menghampiri-nya. Biarku tahu langkahku tidak sedepa, tidak juga sehasta, biar hanya seinci! Aku mahu menghampiri dengan hati yang tulus dan ikhlas. Tanpa ada ragu, tanpa ada sangsi. Ternyata aku bukan aku pada ketika itu!

Aku rindu ingin menatap surat-nya, saat pungguk itu sedang rindu pada bulannya. Terkumat kamit mengungkap syair cinta. Terlepas dan terhembus menarik nafas cinta, tersedu sedan meraih kasih-nya! Sungguh aku rindu!

Sungguh aku tak tipu!

Kalau pungguk rindukan bulan. Sudah pasti aku lebih rindukan Tuhan!

One thought on “Kalaupun Pungguk rindukan Bulan ..

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s