Dulu, sekarang dan Kisah CILI ..

DULU LAIN ..

dan kisah CILI itu ..

Seingat aku, aku belum di bangku sekolah. Umurku baru mencecah 7tahun. Tragedi merah yang mengerikan tu berlaku ketika waktu tenggelamnya matahari senja.

Budak lelaki baju merah :oi! Tepila, letak beskal kat tengah-tengah  jalan. Apalah bodoh!”

[dan aku yang tak pernah tahu apa itu bodoh] lalu aku membalas..

“Kau la bodoh!”

Lalu, mak yang rupenye sedang memerhatikan aku, keluar dengan membawa sebiji cili, lalu mencili mulutku didepan dia yang tersengih-sengih lalu cabut lari, dan mulutku yang telah kepanasan dan kebakaran meminta dipanggilkan bomba…

Tak cukup lagi tu, dan aku tak boleh masuk rumah sampai azan maghrib habis.

Lalu aku menunggu di luar rumah sambil menjeling kat budak baju merah yang juga dah lari sebab kena tarik telinge dengan mak dia.

[siap kau nanti! Sebab kau lah aku kena marah.]

sempat lagi nak berdendam tu, padahal salah sendiri, sapa suruh ikut cakap budak tu. [jangan tiru aksi ini di rumah nanti] hehe

Lepas azan maghrib dikumandangkan, aku yang tersedu sedan mencangkung diluar rumah dijemput mak untuk masuk ke rumah sambil meletakkan seplastik ais di mulutku.

Mak pun bagi nasihat “kite ni, biar buruk rupa, tapi jangan buruk kata, buruk kata badan yang binasa”

Aku yang terus tersedu sedan menangis, berhenti ,dan bertekad untuk tidak cakap perkataan tu lagi.

Dan sambil mengomel…

[siap kau budak baju merah yang aku dah lupe namenya.]

Sampai sekarang aku tak pernah lagi jumpe budak lelaki baju merah tu, yang aku masih rasa nak cili jugak mulut dia sebab ajar aku cakap perkataan tu!

Dan baru beberapa tahun lepas, mak cakap, budak lelaki yang baju merah tu baru keluar pondok tahfiz kat Kelantan. Lalu aku pun melupakan cita-cita aku untuk mencili mulut dia… hehe

Dan iTula berkatnya aku di CILI, dan dia di TARIK TELINGA. Dan dia telah menjadi penghafaz al-quran, dan aku adalah aku yang sekarang. Fullstop!🙂

Terima kasih mak sebab mencili kakak… hehe

dan bile kakak ade anak nanti, kalau dia ade buat salah, kakak pun akan cilikan dia! waaah!

Sayang anak tangan-tangankan, sayang isteri tinggal-tinggalkan.

**

SEKARANG LAIN ..

Pernah aku melihat jiran kepada jiran yang berhampiran rumah aku yang hanya membiarkan anaknya menyumpah seranah kawannya yang tak bagi  pinjam kereta control dengan ayat…

“blahlah kau! Kau ingat aku *batak sangat dengan kereta kau tu bangang, dahlah bodoh!”

ibunya yang hanya mampu melihat sambil berkata..

“dahlah tu nak, nanti mak belikan yang lain…”

Lalu anak yang mendengar, tersenyum-senyum kambing dan berharap ibunya membeli satu kereta control untuknya tanpa perlu dimarahi dan dicili!

Oh. iNi bukan kat masyarakat lain. Tapi masyarakat kite…

Aku yang hanya melihat, rasa gatal tangan nak pegi ambil cili dan nak bagi kat mak dia.

[sebab kalau aku yang cilikan nanti, aku pulak yang kena.. huhu]

Tapi itu hanya angan. Dan aku tak pegi ambil cili pun tetapi mendoakan mereka.

“ya ALLAH, sebagaimana kau melembutkan hati ibu nya yang tidak memarahi anaknya, kau lembutkanlah juga hati anaknya untuk sentiasa bercakap kebaikan…” amin

Itu je yang mampu. Hmm

“Sayang anak manja-manjakan, sayang isteri di biar-biarkan…”

[uh, betul ke?]

***

Saidina ALI R.A berkata :

“zaman kamu di didik tidak sama dengan zaman kamu mendidik”

Benar, terserlah kebenaran pada perkataan sahabat nabi S.A.W. ternyata bukan semua perkara yang kita lalui kita boleh dijadikan cara untuk mendidik mereka yang tidak sezaman dengan kita.

Lalu adakah kaedah mencili patut di luputkan?

Tidak, Cuma kita perlu lebih kreatif dalam mendidik anak-anak mahupun adik-adik kita. Mungkin kaedah mencili itu dijadikan sebagai langkah terakir dalam ‘mengajar’ mereka.

Lalu kaedah apa ya yang sesuai?

“melentur buluh biar dari rebungnya.”

Bila dah jadi rebung tak boleh la buat lemang! Yoha!🙂

Kanak-kanak mudah terpengaruh dalam tempoh tumbesarannya melalui faktor persekitaran. Lihat sahaja berapa banyak filem yang berunsur ganas mahupun yang tidak sepatutnya ditontonkan kepada kanak-kanak sudah ditayangkan dipanggung-panggung kecil mahupun besar. Dan aku taknak menyebut tajuknya kerana kita semua sudah tahu!

Lalu, apakah kita hanya membiarkan kanak-kanak yang baru berusia 7, 8, 9 tahun sudah menonton filem Bohsia, jangan pilih jalan hitam, ataupun filem Rempit? [bukan aku mahu band filem-filem ini, langsung tidak bermaksud.] tapi, cara apakah lagi yang perlu kita lakukan untuk menapis filem-filem ini daripada terus mempengaruhi daya pemikiran kanak-kanak yang hanya baru berusia 7tahun?

Lalu jangan terkejut jika..

“hek eleh ibu, relakslah, tak gempak la marah-marah ni?”

“ingat waa takut ka dengan lu kak?”

“ada aku kesah ke abang?”

Memang panas bila dengar anak-anak kecil berkata begini. Tapi bukankah  lagi panas bile kite jadi bahan bakar kat sana nanti… nauzubillah

lalu, jika memang pun niat kita mahu menonton filem bersama keluarga, pemilihan jenis filem amatlah penting. Kerana bukan kita sahaja yang menonton. Tapi kanak-kanak kecil juga memahaminya.

Lalu, pilihlah, cerite ‘geng pengembaraan Upin dan Ipin’ takpun ‘finding Nemo’ yang aku rasakan sedikit bersesuaian dalam konteks membina daya pemikiran mereka.

Dan nak lagi sesuai, kite selitkan CD2 yang berbentuk doa, atau nasihat, dan juga kisah-kisah nabi.

Lalu, anak-anak dan kanak-kanak membesar dalam persekitaraan yang selamat dan keanak-anakan gitu!😉

Tiada lah yang dicili😉

Mahupun yang ditarik telinge!

Jadi…

“melentur buluh biar dari rebungnya.”

Bila dah jadi rebung tak boleh la buat lemang! Yoha! 🙂

* Batak = Jakun, terlalu suke.🙂

8 thoughts on “Dulu, sekarang dan Kisah CILI ..

    • wkmsalam…
      hop hop…
      mestila penah kena… sbb tu tanpa segan silu citer…. huhu
      panas tau mulut mase tu… nak torai?? hehe🙂

  1. keh keh keh🙂
    tergelak-gelak bace posting nie… huhu
    rupenya kamu penah kena cili ye!
    tula nakal sangat!

    btw. sangat berisi dan terisi! huhu🙂
    10 starssssss’s🙂

    p/s : to mak cik, sangat berteima kasih sbb mencili intan ni… hehe

  2. haha
    kecik2 cili api,
    besar-besar cili boh..
    hheh
    kenapa makcik tak cili intan ni dengan cili api… huhu…

    p/s : intan, miz u, i found blog ni melalui ani… hehe🙂

    bile nak balek perak??
    c u soon…

    • kerana cili, mulut jadi mangsa… hehe
      thanks dhiah, mane yg baik jadikan amalan, mana yang kureng, jadikan batasan keh?
      luv u! :p

Leave a Reply

