virus-bius manja vS topeng malu

cafe,

4.37pm/22 Jan 10

Aku pun pelik tambah malu plus segan bila melihat remaja-remaja perempuan disebelah aku bergelak ketawa plus tersenyum-senyum sambil seorang pekerja lelaki itu menghulurkan air teh ais tanpa perlu dibayar!

oh, sekali-sekala dia belanja katanya.

itu aku tak kisah, sebab melebihkan pemberian dalam berjual beli dituntut dalam islam.

tapi, tambah menghairankan lagi bagi aku, dan tambah mengghairahkan lagi bagi pekerja lelaki tadi adalah…

[jeng jeng jeng]

“time kacih abang! baiklah abang ni…ni yang sayang lebih nih! esok2 belanja lagi ye! daaaaaa”

lalu pekerja lelaki tadi yang dipanggil ‘abang’ itu tersipu-sipu malu yang bukan ala-ala kucing tetapi ala-ala sudah dijangkiti virus, virus-bius manja namanya… [dan apa-apalah]

perihal malu .. mungkin dah semakin pudar dalam diri seorang yang bergelar perempuan! oh!

lalu aku yang terpinga-pinga sambil menyaksikan cerekarama dua benua, bertukar arah pandangan ke televisyen kerana takut dek  panahan syaitan!

[oh, aku harap dia tak mengusik aku dengan bergurau-gurau]

sambil men‘serius’kan muka, lalu aku menulis pesanan makanan dan lalu memberi duit yang cukup tanpa sebarang perkataan yang keluar..

[sungguh aku di bius malu yang teramat!]

kalau dahulu, saidatina aisyah R.A naik ke atas unta milik sahabat nabi ; safwan, tanpa sebarang perkataan dan sambil menundukkan pandangan, kerana aisyah telah tersesat ketika dalam perjalanan pulang dari peperangan bani Mustholiq dan sahabat nabi tersebut berniat ingin memhantar pulang isteri nabi S.A.W, tanpa sebarang niat yang jahat. lalu ketika para Munafiq yang diketuai oleh Abdullah Bin Ubai melihat perbuatan safwan memimpin unta yang ditunggang aisyah, maka berlakulah fitnah terhadap Isteri kesayangan nabi S.A.W. dan telah disucikan dengan wahyu dari Ilahi.

kalau kita lihat dari sudut yang berbeza, walaupun Aisyah menundukkan pandangan, tidak bercakap dengan yang bukan Muhrim, namun fitnah itu tetap melanda pada dirinya, walaupun dia sehabis menjaga batasan pergaulan. namun dek angkara Munafiq, ujian itu melanda aisyah tapi tetap diterima dengan hati yang tabah.

namun, jika perempuan zaman moden sekarang, yang kurang menjaga batasan pergaulan, kurang atau tidak menundukkan pandangan, hilangnya perasaan malu pada yang bukan muhrim, lalu, bila datangnya ujian fitnah itu, kenapa ada yang mengeluh? dan kenapa ujian itu pula yang disesali?

lalu, timbullah peranan munafiq-munafiq dan sahabatnya iaitu syaitan, menambahkan lagi kesesatan.

lalu, perempuan yang dahulu, berada di tahap yang dihormati masyarakat, yang dilindungi oleh kaum lelaki, yang disegani kerana ilmunya telah bertukar menjadi sebaliknya.

lalu, bukan salah ibu yang mengandung,

bukan juga bapa yang membesarkannya.

tapi tidak salahkah apabila perempuan yang bukan ibu itu mengandung dan melahirkan anak yang tidak sah tarafnya?

apakah puncanya?

rupanya dari virus-bius manja plus kurangnya perasaan malu tadi…

jangan biarkan virus ini melanda kita, melanda kaum hawa.

kerana bukankah nabi S.A.W pernah bersabda… “fitnah terbesar adalah dari kalangan perempuan”

jika ketika virus H1N1 menular diseluruh pelusuk negara, majoriti penduduk dunia mengenakan topeng dimuka dan menutupi mulut dan hidungnya. bukankah virus-bius manja plus kurangnya perasaan malu ini lebih bahaya daripada virus H1N1?

jadi tutuplah mulut daripada bercakap yang tidak sepatutnya dengan bukan muhrim, dan pakailah topeng malu dengan sebenar-benar malu, supaya kau takkan malu dikemudian hari!

jadi, tutup muka, dan pakailah topeng!

topeng MALU…


5 thoughts on “virus-bius manja vS topeng malu

  1. moga Allah kurniakan kita perhiasan malu utk dipakai stp hari..
    thanks intan ;p
    sbg sesama muslim, apa yg dpt kita buat hanya berdoa utk mereka..

    p/s: dhiah suke beli kat kedai yg ade akak baek pakai bj wane hijau tu..heheh..selamat ah kot dr virus tuh! ameen.

    • thanks to dhiah…
      apa yang kita ada begitu berharga, sehingga tiada apa yang dapat menggantikannya
      iaitu MALU…
      jika hilang malu
      hilanglah maruah perempuan itu…

      p/s : hoho beli kat kakak tu lagi besh kan??
      hehe tapi kalau tiap2 hari, jemu plak… hehe kan3?
      selamat pulang, semoga berbahagia dengan keluarga keh😉
      sayang dhiah…

  2. hehe..
    ntahla..boleh kate dlm smggu memg 4-5 kali gk mkn kt stu..
    slese bermuamalat ngn akak tu.
    sbb dia baekk..hehe

    syg intan juge!
    eh, intan xbalik lagi ke?

    • wkmsalam
      yang hebatnya adalah kamu,
      saya cuma nota-nota dan catatan biasa je.
      mana yang baik, ambil
      mana yang buruk tolak tepi ye?
      terime kasih ziarah🙂

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s