MenyamBung Perjuangan Rasulullah

“Assalamualaikum.” Sapa marjan dengan ceria, sambil menguakkan pintu untuk fadhilah masuk.

“Waalaikumussalam…” jawab fadhilah dengan nada yang amat penat.

“Kenapa nie dilah? Ada masalah?” Ramah marjan bertanya.

“Erm … dilah, dilah rasa …” perlahan fadhilah berkata.

“Rasa apa sahabat ku cik dilah ..?” Tanya marjan.

“Mar, Dilah rasa nak resign je dari jadi vice president SAHABAT.” Jawab fadhilah sambil meletakkan fail-fail persatuan diatas meja.

“Kenapa nie sayang? Ada masalah dengan ikhwah lain ke?” Tanya marjan sambil mendudukkan fadhilah yang masih berdiri di sisi meja belajar.

“Tak, tak ade masalah ape-ape, Cuma masalah dalaman je. Dilah rasa, dilah tak layak dan tak cukup sempurna nak pikul tanggungjawab tue…” berkerut-kerut fadhilah berkata, berkaca-kaca matanya.

Suasana senyap. Marjan bingkas bangun mengambil segelas air lalu menghulurkan kepada fadhilah yang masih muram dan gusar.

“Selawat dan minum dulu ye. Air yassin tu, mar baru buat tadi.” Ujar marjan.

Marjan faham benar dengan gelodak perasaan yang melanda teman sebiliknya fadhilah. Dia juga pernah berada pada situasi yang sama. Situasi di mana meletakkan dirinya berada di bawah, dan merasakan diri tidak layak untuk memikul tanggungjawab yang berat. Dia sedar, dengan memberi nasihat yang panjang lebar, tidak akan membuatkan sahabatnya tenang. Lalu, dia mengambil inisiatif lain, memandangkan sahabatnya itu memang penggemar kisah-kisah nabi dan para sahabat.

“Terima kasih mar, baru lega sedikit.” Ujar fadhilah sambil melunjurkan kakinya kehadapan.

“Sama-sama. Dilah, dilah, nak dengar tak kisah amirul mu’minin dan di zaman pemerintahannya.?”

“Boleh juga”. Sahut fadhilah riang sambil bangun duduk di hadapan marjan.

Umar al-Khatab adalah khalifah kedua selepas Abu Bakar As-Siddiq. Beliau adalah pemimpin yang berjiwa rakyat, dan merendah diri. Sehinggakan ada utusan daripada parsi yang mahu bertemu dengan umar al-Khattab tergamam melihat peribadi umar alkhattab yang berbeza dengan pemimpin negaranya.

“Saya mahu bertemu dengan khalifah kamu umar al-khattab.” Ujar utusan dari parsi.

“Saya adalah Umar Al-Khattab. Ada apa-apa yang boleh saya bantu?” jawab Umar.

Utusan dari Parsi itu tergamam lalu memohon maaf kerana tidak mengenali amirul mu’minin yang itu.

“Maaf wahai khalifah umar Al-Khattab. Saya sangkakan kamu adalah orang biasa. Kamu dengan sahabat-sahabat kamu tiada bezanya, berserban putih, dan berpakaian biasa sebagaimana sahabat-sahabat kamu. jauh bezanya dengan raja kami di Parsi. Beliau memakai makhkota yang bertatahkan emas dan intan berlian.” Kata Utusan itu.

“Tidak mengapa wahai utusan raja Parsi. Kami adalah saudara islam, sama sahaja di mata ALLAH, yang membezakan kami hanyalah Taqwa disisi Tuhan kami.” Ujar Umar al-Khattab.

Melihat kepada peribadi Khalifah itu, utusan parsi itu tersenyum lalu menyuarakan hasratnya untuk memeluk islam.

“Waah. Subhanallah. Hebatnya umar al-khattab. Begitu mencontohi peribadi rasulullah. Sehinggakan ada yang terdorong ke jalan yang benar. Sambung lagi Mar. suka dilah dengar.” Sampuk dilah.

“Ye sayang. Mar sambung ye. Tapi kalau ye pon, janganlah tak berkelip mata tu! Hehe”

Kedua-duanya serentak tertawa.

Pada suatu Malam, seperti kebiasaaannya. Khalifah Umar al-khattab akan keluar menjalankan tanggungjawabnya untuk melihat sendiri keadaan rakyatnya.

“hendak ke mana wahai suamiku?” Tanya Ummi Kalsum apabila melihat suaminya bersiap hendak keluar rumah.

“seperti biasa keluar menjalankan tanggungjawab sebagai khalifah” jawab Umar al-Khattab.

Sebagai isteri yang solehah, ummi kalsum tidak membantah kehendak suaminya. Tambahan pula sebagai khalifah, suaminya mempunyai tanggungjawab yang besar kepada umat islam. Kerana itu dia tidak pernah bersungut walaupun suaminya sering keluar malam. Ummi kalsum adalah anak perempuan Fatimah dan Saidina Ali.

Dan dalam kegelapan malam itu, Khalifah Umar Al-Khattab terus berjalan dari lorong ke lorong disekitar kota madinah. Selepas memastikan kota itu dalam keadaan baik, beliau terus berjalan sehingga tiba di luar kota. Tiba-tiba kelihatan unggun api di kejauhan. Umar al-Khattab menghampirinya bagi mengetahui siapa yang bermalam disitu.

“Siapa. Siapa? Lepas tu apa mar? suspen la…” Tanya fadhilah kelihatan tidak sabar mendengar.

“Lepas TWO,  THREE! Hehe sabar dilah, mar sambung ye.”

Rupanya, didapati ada sebuah khemah usang disitu. Diluar khemah itu duduk seorang lelaki sambil menghadap unggun api. Selepas mengucapkan salam, Umar Al-Khattab terus bertanya.

“saya tidak pernah melihat ada orang tinggal di kawasan ini. Adakah kamu sedang bermusafir?”

“benar wahai tuan, saya tinggal di gurun yang gersang. Datang ke sini mahu mengadu kesusahan saya pada Amirul Mu’minin Umar al-Khattab.” Jawab Musafir itu.

“datanglah ke Masjid Nabi. Kamu pasti menemui Umar disana.” Balas Umar al-khattab.

Tiba-tiba, kedengaran suara perempuan mengerang menahan kesakitan dari dalam khemah itu. Umar al-Khattab lantas bertanya siapa perempuan itu dan apa yang telah terjadi kepadanya.

“dia isteri saya yang sedang sarat mengandung, dia hendak melahirkan anak kami.” Wajah lelaki itu Nampak cemas.

“siapakah yang bakal menaymbut kelahiran bayi itu?” Umar al-khattab juga mula cemas.

“kami Musafir, tiada siapa yang kami kenal disini. Demi ALLAH, saya amat risaukan isteri saya.” kata lelaki itu sambil mengeluh.

“Lepas tu Mar? siapa yang jadi bidan isteri dia?” Tanya fadhilah lagi sambil mengubah posisi tempat duduk.

“jeng jeng jeng. Ni yang nak cerita nie…” seloroh Marjan.

“kamu tunggu di sini, saya carikan bidan.” Ujar Umar al-Khattab.

Umar al-Khattab segera pulang kerumahnya lalu mengejutkan Ummi Kalsum yang sedang lena tidur.

“tuhan membuka pintu kebajikan kepada kamu. segeralah bersiap dan jangan sia-siakan peluang ini. Semoga tuhan merahmati kita.” Kata Umar

“wahai suamiku, mengapa kelihatan cemas dan tergopoh gapah? Apa yang berlaku? Membuat kebajikan bagaikmanakah yang dimaksudkan?” Ummi kalsum meminta penjelasan.

“diluar sana ada seorang wanita yang hendak bersalin tetapi tidak ada siapa yang membantu kerana mereka musafir. Bersiaplah segera, kita ke sana.” Jawab Umar.

Tanpa banyak bersoal lagi, Ummi kalsum bersiap lalu mengikut suaminya meredah kegelapan malam menuju ke khemah itu. Sementara menunggu isterinya ummi kalsum bersiap tadi, Umar al-Khattab sempat mengambil sedikit makanan bagi diberikan kepada musafir itu.

Setibanya mereka di khemah itu. Ummi kalsum terus menjalankan tugasnya menyambut kelahiran bayi itu. Umar al-khattab pula menjerang air serta memasak sedikit tepung, tiba-tiba kedengaran suara bayi dari dalam khemah itu.

“syukur pada tuhan kerana isteri saya selamat melahirkan. Terima kasih kepada tuan yang baik hati mencarikan seorang bidan.” Kata suami wanita itu.

Ummi kalsum pun keluar dari khemah itu dan berkata kepada suaminya.

“wahai suamiku Amirul Mu’minin Umar al-Khattab, bersyukurlah kerana perempuan itu selamat melahirkan seorang anak lelaki yang sihat.”

Barulah musafir itu tahu bahawa lelaki yang sedang membantunya itu adalah khalifah Umar al-Khattab dan isterinya. Dia berasa amat terharu dan berterima kasih kepada khalifah Umar al-Khattab.

“saya sudah sediakan air dan makanan untuk kamu berdua. Kami juga hendak pulang ke rumah. Selepas isteri kamu sihat, datanglah berjumpa saya. Kamu pasti mendapat bantuan,” kata Khalifah Umar al-khattab.

“Subhanallah, indahnya pekerti pemimpin islam dahulukan mar?. semuanya mengikut sunnah nabi.”

“Ye, betul tu dilah. Dilah perasan tak ada satu dialog umar kepada isterinya, yang kita sama-sama boleh ambil pengajaran dalam situasi kita sekarang ni?.” Tanya marjan

“Yang mana mar? dilah tak bape nak perasan la.” Jawab fadhilah sambil menggaru-garu kepala.

Yang nie. “tuhan membuka pintu kebajikan kepada kamu. segeralah bersiap dan jangan sia-siakan peluang ini. Semoga tuhan merahmati kita”

“Maksud mar?.” gusar fadhilah, sambil berkerut-kerut dahinya memikirkan dialog itu.

“Macam ni sahabatku yang tersayang cik dilah. ALLAH telah membukakan pintu kebajikan kepada kita untuk menjawat jawatan dalam sesebuah organisasi. Apabila, allah telah menetapkan kita dengan tanggungjawab tertentu, pasti ada hikmah disebalik ketentuan ALLAH itu. Kita sebagai manusia sememangnya tidak lari daripada masalah. Dan yang paling penting kita jangan menganggap tanggungjawab yang diberikan itu sebagai bebanan, tetapi adalah sebagai hadiah atau pintu kebajikan dari ALLAH. Jadi…” marjan berhenti panjang…

“segeralah bersiap sedia dan jangan sia-siakan peluang ini. Semoga tuhan merahmati kita” sahut fadhilah sambil berdiri bagai mahu memberikan pidato.

“ha, pandai dilah. Kawan mar seorang ni memang bijak!.” Marjan tersenyum gembira.

“terima kasih mar, terima kasih kerana menyedarkan dilah. Dilah dah bersemangat semula untuk meneruskan perjuangan rasulullah. Terima kasih ye mar!” ujar fadhilah girang.

“sama-sama dilah, mar Cuma bercerita, tapi ALLAH yang membukakan hati-hati kita untuk sentiasa menerima nasihat dan dorongan. apa gunanya kawan jika tidak saling menguatkan kan dilah?” kata marjan.

“Dilah, cerita lagi boleh?” minta Fadhilah.

boleh sayang, tapi nanti-nanti ye, dah larut malam ni, nanti tak terbangun untuk qiyam. Hari esok kan ada lagi.” Ujar marjan sambil mengenyitkan mata.

“yelah, betul jugak, dilah pun dah ngantuk ni. Selamat malam ye mar, semoga kita benar-benar menjadi penyambung perjuangan Rasulullah.” Ujar fadhilah sambil menenyeh-nenyeh mata yang mengantuk.

“ye dilah, inshaallah, amin.” Kata marjan sambil menepuk-nepuk bantal dan melabuhkan baringan diatas katil.

***

p/s : cerita diolah daripada Novel sejarah Islam, Umar al-khattab; Abdul Latip Talib dan Ar-Raheeq al-Makhtum dari safiyurr

10 thoughts on “MenyamBung Perjuangan Rasulullah

    • to ana : wkmsalam
      thanks ana🙂
      haza min fadhli rabbina…

      to aleesya :
      pertama, terima kasih kerana melawat blog yg tak seberapa ini.
      kedua, tahniah kerana aleesya terpilih untuk berada ditengah-tengah masyarakat iaitu didalam organisasi.
      selangkah dalam melakukan gerak kerja, niatkan lillahi taa’la, pasti ada keberkatannya.
      ketiga, teruskan dalam menjadi rantai perjuangan rasulullah…
      thanks aleesya…

  1. salam.
    betul tu ana.
    saya juga dari golongan yang aktif berorganisasi.
    kadang-kadang rasa nak quit. tapi bila ingat perjuangan rasulullah dan para sahabat, buat saya rasa bersemangat balik.
    biar apa pun bentuk organisasi kita, asalkan ada matlamat dan tujuan yang satu
    iaitu membangun kan ummah islam dan menyedarkan kita semua akan perjuangan rasulullah menyebarkan dakwah islam.
    thanks intan.😉
    i really love it.

  2. subhanallah..🙂
    esok bwk air yasin utk umy plak ye. heh.😛
    kan dah ckp klu intan buat, msti canggih, superb, tungging trbalik, sweet dr umy. hehe.
    tahniah2. eheh.

    p/s: intan mmg suke name marjan ke?😛 byk kali jgk umy rse intan gune name nie. hehe.

    • walhamdulillah
      🙂
      inshaallah. kita bawak. hehe😉
      mane ada umy, biasa je, malah perlu banyak belajar dari umy bahasa-bahasa yg puitis.🙂

      p/s : memanglah kite suka nama marjan. nama sendiri. lalala ~😉

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s