Wardah Sufi [Part 2]

“ Every night and every day, never forget to say La ilaha Illallah…”

Ringtone Maher Zain bergema di ruangan kamar Wardah. Ada pesanan masuk. Tangannya ligat menekan-nekan kekunci nokia 6680.

Iman ~

Salam wardah sayang, iman dan ain nak ajak ifthor sekali malam ni, lepas tu kita jemaah dan terus pegi taa’lim. Ok? Kalau ada musykilah bagitahu ye. Kalau jadi, nanti iman fetch up wardah kat mahallah around 6.30ptg. ok?

Bibir wardah mengukir senyum. Ada tenang dihatinya. Ada bahagia yang bertandang. Tarbiyyah benar-benar membawa seseorang kepada kebahagiaan. Kepada ketenangan. Tarbiyyah juga telah menemukannya dengan akhowat-akhowat yang solehah, yang mampu membimbingnya, dan saling mengingatkan. Kalau dulu, dia tenggelam dalam arus kejahilan, langsung tiada ketenangan, kalau ada Cuma sekejap. Arwah kak Marjan yang menemukannya dengan Jalan ketenangan ini, jalan yang tidak perlu dibeli dengan wang ringgit. Yang perlu hanya kesungguhan dan istiqamah. Dengan izin ALLAH.

****

“kak Mar, kenapa kita perlu ada tarbiyyah? Tak cukup kah dengan pendidikan akademi je? Itu juga kan ilmu?” suara wardah memecah keheningan malam. Ada bunyi serangga di sebalik jendela. Suasana sepi, tetapi tidak sunyi.

“wardah, boleh tolong akak ambilkan cawan?”

Cawan dihulurkan, kosong tanpa air.

“kenapa dengan cawan kak? Akak nak minum ke? Wardah boleh tuangkan air.” Wardah bertanya kehairanan.

Marjan menggeleng. Suaranya dilunakkan.

“wardah, apa isi cawan?”

“air kan kak?”

“ye, itupun kalau dituangkan air. Kalau tidak isi dengan air?”

“berhabuklah kak. Ataupun cicak buang air besar nanti” ada tawa di hujung percakapan wardah.

Suasana senyap sebentar. Marjan menarik nafas sedalam-dalamnya. Wardah masih menanti jawapan dengan seribu persoalan.

“begitu juga dengan hati kita wardah. Kalau tidak diisi dengan tarbiyyah, ilmu agama, pasti ada benda lain yang mengambil tempat dalam hati kita. Wardah nak hati kita jadi tempat simpanan najis seperti apa yang cicak buat dengan cawan kosong?”

Gelengan kepada wardah cukup membuatkan dia faham.

“tarbiyyah bukan sekadar mengenal alif baa taa, tetapi mengenal islam secara keseluruhannya. Tarbiyyah juga datang dalam bentuk ilmu dan disalurkan dalam bentuk amal.”

Bahasa marjan mungkin tinggi bagi wardah. Kening wardah sedikit terangkat. Dahinya mula berkerut. Lalu suaranya sedikit demi sedikit dilontarkan.

“tapi kak … … macam mana kita nak dapat tarbiyyah…?”

Marjan tersenyum. Ada sinar pada wajahnya yang cerah. Lesung pipitnya jelas Nampak terbenam di pipinya.

“kalau nak tahu, esok ikut akak pergi majlis yang tiada tolak bandingnya di muka bumi ini!”

Marjan mengalunkan suaranya biar Nampak menarik. Sambil berdiri, marjan bagaikan mahu berpidato.

Wardah tergelak kecil. Terangguk-angguk kepalanya mahu mengikut marjan keesokan harinya.

Dari hari itulah titik permulaan wardah bertemankan tarbiyyah dan dakwah. Barulah dia menyedari bahawa majlis yang selama ini menjadi kecintaan para mu’minin adalah majlis ilmu. Taman-taman syurga. Wardah mula tsabat dengan tarbiyyah bersama marjan yang senantiasa menjadi pembimbing. Sehingga dia pulang pergi bertemu Penciptanya.

****

Air mata wardah diseka perlahan. Berselang selikan senyuman sambil melontarkan pandangan pada bukit yang berbalam-balam. Ada ketenangan dihatinya. Rindunya pada arwah kak marjan tidak pernah surut walaupun hampir setahun arwah pergi meninggalkannya. Ingatannya tidak pernah putus beralun doa. Wardah amat terhutang budi pada Marjan. Kakak yang amat dia kasihi.

Wardah yang asyik mengimbau memorinya sehingga terlupa ada yang menanti jawapan darinya.

Iman calling … … …

“assalamualaikum cik wardah.” Suara iman memecah corong telefon.

“waa’laikumussalam iman, maafkan wardah terlambat balas mesej. Inshaallah wardah pergi. tapi iman fetch up wardah ye? Nanti wardah tolong-tolong salur duit minyak” tutur wardah satu persatu.

“baik cik wardah sayang. Nanti iman jemput ye.. jumpe petang nanti inshaallah. assalamualaikum”

“inshaallah. Waalaikumussalam.”

Talian dihentikan. Senyuman masih terukir di bibir wardah. Dalam hatinya mengujar syukur. Memohon ketenangan hati yang berterusan. Memohon kebahagiaan hati yang berpanjangan.

****

Laungan Allahu Akbar kedengaran hampir ke seluruh bangunan-bangunan di UIA. Doa dituturkan tanda syukur, kurma dijamah dahulu kerana mengikut sunnah Nabi S.A.W.

“dah lama tak jumpa ain. Rindu rasanya. Maklumlah semenjak dah jadi perwakilan MPP ni. Mesti ada banyak tugas nak dilakukan kan ain?.” Ujar wardah menyusun kata-katanya.

Rindunya pada sahabat-sahabatnya tidak terkira. Maklumlah, masing-masing ada tanggungjawab yang perlu dilunaskan. Biar sekali sekala bertemu melepaskan rindu. Bertemu tidak jemu, berpisah tidak gelisah.

“ haah wardah. Banyak tugas yang nak dilakukan. Amanah ALLAH, inshaallah ain akan cuba laksanakan dengan sebaiknya. Nak contohi Umar dan para Sahabat lain dalam menjalankan tugas. Doakan Ain ye. Ain pun rindukan wardah jugak!”

Matanya sengaja dikenyitkan. Tanda gurauan. Masing-masing tersenyum melihat gelagat ain yang memang menyenangkan hati setiap yang memandangnya.

“jom kita naik atas. Bilal dah iqamah tu. Nanti kita bertanya khabar lagi ye. Perkara yang paling penting perlu didahulukan.” Lembut Iman berkata. Tiada satu pun perkataannya yang songsang.

Lalu mereka pun berlalu pergi, menyahut panggilan Hayya A’lal solah, Hayya A’lal falah. Kedamaian bertamu, ketenangan berkunjung. Mereka hanya mahu mencari Cinta didalam Cinta. Cinta PENCIPTA.

Marilah Menuju Kejayaan.

Bersambung …

p/s :

taa’lim : ceramah ilmu

musykilah : masalah

saya hanya mahu belajar menulis.

10 thoughts on “Wardah Sufi [Part 2]

  1. Pingback: Wardah Sufi [Part 1] « [B]erjalan Tanpa [H]enti

  2. salam
    oh dah ade part 2..
    uhuhu
    komen dulu baru bace nie…
    mesti besh!😉

    p/s : sob sob sob…
    cik wardah bila nak melawat cik bunga?😦 rindu …

  3. aslmkm intan, subhanallah..seronok baca nukilan intan!
    er..marjan tu kwn mutmainnah ke?ehehe..

    sambung lagi cerita ini..tak sabar nk tau perjalanan hidup wardah sufi

    ” manusia boleh berubah kepada keburukan. dan Allah jualah yang selayaknya mengembalikan mereka ke pangkal jalan. kerana itu fitrah bagi mereka sbg seorang insan..”

    • wkmsalam.
      seronok lagi bile bace ain mutmainnah dhiah🙂

      haah, kawan dalam alam maya, dan penulis2nya sahabat dalam alam realiti dan hingga ke syurga🙂
      inshaallah.

      naam, DIA yang membolak-balikkan hati, dan DIA yang menetapkan hati kita.

      salam tsabat sahabatku.🙂

  4. Salam, intan.. Maaf, tak beri lagi komentar cerpen ini, dah ada bab 2.. Teruskan.. Nanti J berikan komentarnya.. Maaf tau..🙂

  5. Pingback: Wardah Sufi [Part 3] « [B]erjalan Tanpa [H]enti

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s