Wardah Sufi [Part 3]

“kakak, umi nak tanye ni. Kakak jawab jujur ye.” Lembut kedengaran suara ibu marjan di talian telefon.

“ye umi, Inshaallah akak jujur, kenape umi? Serius je nie?. hehe” Marjan membalas pertanyaan ibunya dengan penuh sopan.

“kakak ade duit lagi? Abi tak dapat nak hantar duit belanja bulan ni. Abi masih belum dapat kerja lagi.

Hati marjan cuba berlaku tenang. Menarik nafas sedalam-dalamnya. Ada rasa sebak menyelubungi ruang hatinya, lantas diseka air mata yang turun bercucuran. Dia faham benar dengan masalah yang dialami abinya. Abinya telah dikhianati kawan sekerja dan telah dituduh menggunakan duit syarikat secara rahsia. Siasatan demi siasatan dilakukan, dan Abi tetap dipecat, kerana dituduh bersubahat.

Marjan teringat pada Rasulullah S.A.W, ketika mana kerja menggali Khandak (Parit) dijalankan, Rasulullah dalam keadaan Lapar sehingga baginda meletakkan batu pada perut baginda untuk menahan rasa lapar yang dialaminya itu. Lalu datang Sahabatnya bertanyakan tentang bunyi yang didengari dari bahagian badan Baginda. Lalu baginda menjawab, “sesungguhnya aku sedang menahan lapar.” Tahulah sahabat baginda tersebut tentang apa yang di alami baginda.

‘Ya ALLAH, itu Rasul MU, sedangkan aku ni insan biasa yang hanya sehari tak dapat makan pun takkan lah nak mengeluh.’ Istighfar marjan di dalam hati.

“oh ye umi, kakak ade tolong kawan-kawan jual naskhah Al-Quran kat sini, inshaallah, duit yang ade cukup sampai kakak habis semester.” Marjan bersuara.

“Alhamdulillah. Umi mintak maaf ye kakak, inshaallah, umi sentiasa doakan kakak dari jauh. Kakak jage diri, jage solat ye. Belajar rajin-rajin…”

“Baik umi, inshaallah, sokongan dan doa umi lebih berharga tau dari sebutir nasi.”

Serentak mereka tertawa. Sambil mengujar salam, Talian dihentikan.

***

“Kak Mar dah makan?” Sambil membuka polistrin makanan, wardah mempelawa marjan untuk makan bersama.

“akak puasa hari ni, inshaallah.” marjan mengambil tempat di meja study. Mahu menyiapkan minit mesyuarat untuk perjumpaan akhowat malam ni.

“eh, kak mar kan dah seminggu puasa. Puasa ape lagi kak?” air muka wardah bagai ligat berfikir. Mungkin mengira bilangan hari marjan berpuasa!

“haah, takpela, kan kita berpuasa ramadhan pun tiga puluh hari? Tak pe kan kalau akak nak cukupkan puasa sebulan bulan nie?” manis senyuman marjan. Langsung tiada kerut didahinya. Resah di hati hilang, saat dia sentiasa menyedari ada ALLAH di sisi.

“kak mar nie, wardah serius tau, kak mar kalau ade masalah beritahulah wardah.” Wardah menarik muka. Masam.

“wardah, tak baik tau bermasam-masam muka depan rezeki. Nanti kesian nasi tu teragak-agak takut nak masuk dalam perut wardah.”

Tawa mereka pecah. Marjan bijak menutur kata. Tiada satu pun perkataannya yang songsang. Tenang!

Dalam hati, wardah tahu, marjan sedang mempunyai masalah kewangan. Wardah ada meminta marjan untuk menerima duitnya walaupun sekadar pinjaman. Tetapi, dengan tawadhuk marjan menolak. Dikatakan masih ada insan yang lebih memerlukan. Hak sesama manusia perlu didahulukan!

***

“Kak Mar, Kau benar-benar mencontohi Akhlak kekasihmu, Rasulullah. Aku kagum! Sungguh!” wardah termenung di jendela. Langit petang terbentang luas. Ada sekawan burung-burung terbang, mungkin mahu pulang membawa makanan kepada kaum keluarga mereka. Langit Ilahi terlalu luas, sehingga tiada satu pun yang dapat menandingi kekuasaan ALLAH. Subhanallah!

“Ya ALLAH, sebagaimana Kau mempermudahkan Lautan untuk Nabi-MU MUSA, kau permudahkan Lautan kehidupan kami. Ya Rahim, sebagaimana Kau Menyejukkan Api yang membakar tubuh Nabi-MU IBRAHIM, Kau permudahkanlah lautan kehidupan kami ini. YA Latif, sebagaimana Kau menundukkan Angin-angin, Syaitan-syaitan dan Jin-Jin terhadap Nabi-MU SULAIMAN. Kau permudahkanlah Lautan kehidupan kami yang penuh dengan Dugaan Dunia, agar kami sentiasa merindukan Syurga-MU YA ALLAH.” Amin.

Wardah berdoa sepenuh harapan. Minta dipermudahkan segala urusan kerana dia pasti, SYURGA ALLAH yang sepenuhnya di harapkan!

***

Bersambung…

[part 1]

[Part 2]

4 thoughts on “Wardah Sufi [Part 3]

  1. Pingback: Wardah Sufi [Part 2] « [B]erjalan Tanpa [H]enti

  2. salam
    hopefully terus dan terus dan terus sambung wardah sufi
    moga jadi teladan dalam diri setiap insan yang mahu bergelar sufi disisi ALLAH!🙂
    terime kasih.

  3. suka dengan penulisan kamu.
    ringkas tapi padar dengan isi yang boleh dihayati dan diamalkan.
    teruskan menulis dan semoga suatu hari dapat dibukukan.
    terime kasih.

    p/s : saya mohon izin copy bahan bacaan. tq ^_^

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s