Cinta Sahabat!

aku tahu, aku pernah bersahabat, dan aku sedang bersahabat, dan aku akan terus bersahabat, selamanya. kerana sahabat itu adalah cerminan aku, dan Allah tahu aku tak mampu hidup sendiri, sendiri tanpa sahabat. kejahilan mengajar kita sama-sama mencari hikmah baru, mencari titik baru, mencari warna baru yang terselit di balik-balik noktah kehidupan. dugaan dan kesempitan benar-benar mengajar erti kelapangan, kelapangan untuk kita saling berkasih, saling bercinta dalam tautan kasih Ilahi.

aku tahu, kita saling mengingati, saling mengingatkan, saling diingati, sepanjang masa, saat duka, saat suka kita saling bersama, bersama menyemai kasih. kasih bersama Ilahi. dalam bercinta, memang lumrahnya, segalanya kita sanggupi, kerana kita sedang bercinta! kita makan bersama, berjalan bersama, mengorak langkah bersama, gelak, tawa, suka, duka, semuanya bersama. hakikatnya, kita tak pernah kelu, bibir sentiasa menguntum senyum, walau didalam hati kekadang pahit, pahit dengan cerita tersendiri.

aku tahu, kita sanggup berkorban segala, duit, masa, kasih, tenaga, kita sanggup beri, sanggup hulur buat sahabat, sanggup berpayah buat sahabat, bukan kerana apa-apa, bukan kerana siapa, tapi kerana kita kasihkan sahabat, kerana kita sayangkannya kerana ALLAH. saat sahabat muram, gusar, lelah, perit, payah, kita sentiasa menyediakan bahu untuk diadukan, menyediakan telinga untuk menjadi tempat pelampias duka, menjadi wasilah buat menenangkan diri. kerana kita tahu, sahabat adalah kiriman dari Allah, buat peneman, penyokong, pendokong, dikala suka dan duka.

hakikatnya, aku juga tahu, kita saling merindu, saling menanti, saat bermesra berkumpul bersama. lumrah bercinta! merindu untuk bertemu! tetapi pabila bertemu, kita tidak pernah jemu, dan pabila berpisah, kita tak pernah gelisah, kerana kita tahu, sahabat di jaga Allah, dan kasih kita didalam Rahmah.

mencintai dan dicintai, itu sikap Para Sahabat R.A, saat sukar, segalanya sanggup dikorbankan, segalanya sanggup diberi, bukan kerana apa, tetapi kerana cinta dan Kasih-NYA. Ikramah, dihujung nyawanya, kelihatan haus, lalu dihulur segelas air, buat pengilang dahaga, sedang mahu meneguk air, kelihatan disebelah sahabatnya juga haus, lalu diberikan air tersebut, dan diminumnya, dan Ikramah mendapat penghilang haus yang Abadi; SYAHID, kedua-duanya Syahid!

mengorbankan apa yang sukar untuk dikorbankan, itulah sahabat, memberikan apa yang disayangi, itulah Sahabat! Abu Bakar R.A, sanggup menukar Rasulullah S.A.W dengan Ibu bapanya, sebagai ganti kepada Pemergian Rasulullah yang sudah dijemput Ilahi. ‘aku sanggup menggantikan tempatmu dengan Ibu Bapaku wahai Rasulullah’. sayu, terkedu, tapi itulah kuasa bersahabat! sanggup segala.

Aku tahu, kita saling merindu, saling mengimpi, taman firdausi, tempat dimana kita kekal berkasih, kekal bercinta. sungguh, aku mengimpikan waktu itu, kita saling berpegangan tangan, saling mengulur tangan, bersama dikiri dan kanan kerabat terakrab, melangkah masuk dengan penuh kelembutan, bukan atas nama jemaah, bukan juga atas nama persatuan, tapi atas nama I’bad, I’badurrahman. sungguh! aku rindukan saat itu.

moga, kasih kita, cinta kita, kerana ALLAH, dan selamanya dibawah penjagaan ALLAH, aku amat mengharapkan pegangan dan pautan sahabat didalam hari-hari yang mendatang, dalam hari kejahilan dan kelemahan ku, aku sangat mengharap! bolehkah wahai sahabat?sanggupkah kamu?

buat sahabat, salam tsabat, salam perjuangan, salam mujahadah, dan bermujahadahlah sedaya mampu, kerana akhirnya ada kemanisan yang tidak dapat dijual beli.

tag : semua sahabat.

P/s : buat sahabat UIAM, salam Imtihan, salam perjuangan. semoga kemenangan milik kita, dan keredhaan ALLAH, pengiring kita. amin.

One thought on “Cinta Sahabat!

  1. aku sanggup wahai sahabat ku. aku harap kau pun begitu. moga kasih kita jadi jambatan menuju ke syurga.
    salam syg, salam tsabat sahabatku.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s