carilah kebahagiaan

baru-baru ni, saya ada membaca sebuah buku karangan Dr. Aidh Al-Qarni, dan didalamnya terdapat pendapat Imam As-Shafie tentang kebahagiaan.

Menurut Imam As-Shafie  ada 6 cara untuk meraih kebahagiaan hakiki iaitu :

  • Kecerdasan

“Sesungguhnya dalam penciptaan langit langit dan bumi, dan silih bergantinya malam dan siang terdapat tanda-tanda bagi orang-orang yang berakal” (QS. Ali Imran : 190)

“(yaitu) orang-orang yang mengingati Allah sambil berdiri atau duduk atau dalam keadaan berbaring dan mereka memikirkan tentang penciptaan langit dan bumi (seraya berkata): “Ya Rabb kami, tiadalah Engkau menciptakan ini dengan sia-sia Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari siksa neraka” (QS. Ali Imran : 191)

“Aku adalah apa yang hamba-Ku fikirkan” (Hadist Qudsi)

  • Perhatian

Perhatian disini ialah bagaimana orang itu lebih memperhatikan akhiratnya daripada dunianya tapi bukan bererti seseorang itu harus berterusan melakukan Ibadah semata tanpa ada usaha lain untuk bekerja demi tanggungjawabnya pada dunia kerana Rasulullah saw juga bekerja sebagaimana kita dan Baginda juga berkahwin di mana bekerja dan berkahwin adalah hal  duniawi. Jadi selain bekerja dan hal-hal dunia yang lainnya (selain hal maksiat)  kita juga tidak seharusnya melupakan kehidupan akhirat, kerana kita juga seharusnya lebih memberikan perhatian tentang apakah ibadah yang kita lakukan itu sudah sempurna  dan terus berusaha memperbaiki dan menambah ibadah dan amal shalih. Demi akhirat.

  • Kesungguhan

Berusaha dengan bersungguh-sungguh untuk mewujudkan keinginan kita agar dapat menikmati akhirat nanti. Jangan hanya berdoa saja tanpa ibadah, walaupun berdoa 10 kali sehari tapi tidak solat dan berterusan melakukan maksiat kerana yang ada hanya harapan kosong. Jadi bersungguh-sungguhlah, berusahalah untuk terus melakukan ibadah

  • kemampuan

Dalam mempelajari syariat islam kita tentunya memerlukan kemampuan. Lalu bagaimana dengan orang-orang yang tidak mampu ?

“Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya” (QS. Al-Baqarah : 286)

Tapi alangkah baiknya bagi anda yang diberikan kelebihan untuk membantu orang-orang yang tidak mampu yang ingin mempelajari islam, atau membantu untuk meringankan kesusahan orang-orang fakir asal jangan membantu orang yang kesusahan ingin berbuat maksiat.

“Ia mendapat pahala (dari kebajikan) yang diusahakannya dan mendapat siksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya” (QS. Al-Baqarah : 286)

  • Bimbingan orang yang lebih pintar

Maksud berteman dengan orang-orang yang pintar di sini ialah orang-orang yang pintar dalam hal agama bukan pintar dalam bermaksiat, berteman dengan orang-orang shalih banyak mendatangkan keuntungan buat kita sendiri yaitu mereka dapat menasihati kita pada saat kita melakukan perbuatan yang bertentangan dengan syariat islam, membantu kita supaya tetap istiqomah di jalan Allah ini.

Tapi hal ini bukan berarti kita harus menjauhi orang-orang yang hidupnya bergelumangan maksiat, kalau anda merasa bahwa anda adalah jenis orang yang boleh mempengaruhi maka ajaklah pelaku maksiat itu secara perlahan-lahan untuk mengikuti jalan Allah tetapi jika anda jenis orang yang mudah terpengaruh maka anda harus  menjauhi mereka.

  • Waktu yang panjang

Teruslah untuk melakukan amal shalih dan jangan pernah berhenti untuk menebar kebajikan di sekitar anda. panjangkanlah waktu solat anda dan jangan terburu-buru ingin segera mengakhirkan shalat, kerana  pada saat solat itulah kita benar-benar berhadapan dengan Sang Pencipta, tumpukan perhatian anda dan kurangkanlah tumpuan tentang dunia pada saat solat.

Memang bukan perkara yang senang untuk membuat fikiran kita tidak melayang-layang pada saat solat tapi juga bukan perkara yang mustahil selama kita terus menerus mencubanya. Ingat, jangan pernah menyerah untuk terus menerus merapatkan diri dengan Allah. kerana selangkah kita melangkah kepada-Nya, berlari Diamerapati kita. inshaallah.

2 thoughts on “carilah kebahagiaan

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s