antara yang hebat.

Masa : Di suatu Pagi yang hening.

Lokasi : Taska Mawaddah

“siapa tahu makhluk apa yang paling hebat di muka bumi nie?” kak wardah melantunkan lembut suaranya sambil menguntum senyum.

“saya! Superman kak!” teriak seorang kanak-kanak lelaki.

“eh! Salahlah, Power Rangers!” bantah pula rakannya Munzir.

Bangun pula gadis kecil bertocang kiri dan kanan, “taklah, mestilah sailormoon. Boleh sampai ke bulan tue…”

Hampir terhambur tawa wardah. Namun dia kekal tenang dalam posisinya sambil memerhatikan gelagat anak-anak kecil di hadapannya.

“teeet, masa dah tamat. Semua jawapan yang adik-adik bagi salah, nak dengar cerite tak? nanti akak bagi jawapannya.” tawar wardah sambil menguis-nguis membetulkan lipatan kainnya.

“Nak!!!” serentak suara kecil beralun. Ruangan kecil berlatar hijau pucuk pisang itu bergema seketika. Wardah bangun mengambil glob bumi yang terletak di atas meja sudut kiri Faslul awwal.

“Ok ok, duduk-duduk ye…”

Sambil memutarkan glob bumi itu, wardah memulakan cerita.

“Nabi kita Nabi Muhammad dahulu ada menceritakan tentang kejadian bumi. Dulu, Bumi yang kita pijak sekarang nie, tanah-tanahnya macam cecair, tak stabil, nak pijak pun tak boleh…lalu…”

“abes kak, macam mana nak berdiri tue kak?” Fadhil mengerutkan dahinya.

“ala fadhil nie, kacau la. Tunggula kak wardah citer dulu…” safuan menepuk dahinya. Mungkin geram barangkali…

“dah, dah, akak sambung ye.” Wardah mengusap-usap rambut fadhil yang ikal.

“lalu, Allah, Tuhan kita Yang Maha Hebat menciptakan gunung-ganang sebagai pasak kepada bumi. Maksudnya, sebagai tiang ataupun sebgai paku untuk mengukuhkan daratan bumi. Jadi, Dapatlah kita berpijak dan berdiri atas daratan bumi nie… subhanallah… qolaa?” wardah sengaja memanjangkan lantunan suaranya…

“Alhamdulillah…” kanak-kanak kecil yang riang itu menjawab serentak. Memang seperti kebiasaannya, wardah mengajar mereka untuk memuji Allah dengan kalimah-kalimah yang Mulia. Selepas menutur lafaz Subhanallah, disertakan dengan Lafaz Tahmid, Alhamdulillah.

“pandai adik-adik akak. Mesti Allah sayang…” wardah menguntum senyum. Cerita mula disambung.

“kemudian, Malaikat bertanya kepada Allah. ‘Wahai Tuhanku, selain daripada gunung batu yang kuat dan kukuh itu, adakah lagi makhluk-Mu yang lebih kukuh dan kuat dari gunung-ganang itu?’. Lalu, Allah pun memberitahu Malaikat bahawa selain batu iaitu GUNUNG-GANANG, ada lagi yang lebih kuat iaitu BESI.” Wardah berhenti seketika menarik nafas.

“tapi kan kak, gunung kan lagi besar dari besi. Kenapa Besi boleh jadi lagi kuat dari gunung?” Fadhil bertanya lagi. Tinggi benar sifat ingin tahu yang ada dalam dirinya.

“sebab, Besi, sifatnya sangat keras. Manusia pun boleh membuat jentera besar daripada besi yang boleh meruntuhkan gunung-ganang yang besar tue.” Wardah menjawab dengan tenang. Satu persatu muka pelajar ciliknya itu ditenung.

“nak akak sambung cerita tak?” Wardah provokasi bertanya.

“mestilah nak!”

“kemudian, Malaikat bertanya lagi kepada Allah makhluk apakah yang lebih kuat daripada besi?. Dan Allah memberitahu Malaikat bahawa API lebih kuat daripada besi kerana api boleh meleburkan besi. Lalu besi akan menjadi cair bila terkena api.”

“waah, jadi api lah yang paling kuat dan hebat ye kak?.” Iman bertanya sambil menguakkan tangannya keatas menunjukkan tanda hebatnya api.

“tak sayang. Ada lagi makhluk Allah yang lebih hebat selain api. Siapa tahu, apa yang boleh memadamkan api?” wardah sekali lagi menguji ketangkasan minda kanak-kanak cilik itu.

“Air! Betulkan kak? Air yang paling kuat ye kak?” Rasya mengangkat tangan laju.

Wardah mengangguk lembut. Lalu menyambung ceritanya. “betul tu, AIR boleh memadamkan api, jadi air lebih kuat daripada api. Tapi, api bukanlah makhluk yang paling hebat, sebab ada lagi yang lebih hebat tau.”

“siapa kak? Apa kak?” masing-masing menggaru kepala, ada juga yang tidak berkedip matanya memandang ke arah wardah.

“ha, akak sambung ye. Malaikat pun bertanya lagi kepada Allah, adakah masih ada Makhluk lain yang lebih hebat dari air. Lalu, Allah memberitahu Malaikat bahawa ANGIN lebih hebat dari air kerana angin apabila dikumpulkan menjadi taufan, boleh menggelorakan air di laut, boleh membanjiri daratan dan memusnahkan apa sahaja yang ada di permukaan bumi.” Wardah memberhentikan percakapannya seketika. Terasa kering tekaknya, namun itu tidak melemahkan semangatnya untuk terus bercerita.

“huish! Hebat, hebat, hebat. Jadi, angin lah yang paling hebat ye kak?, atau ada yang paling hebat kak?” wan membulatkan matanya sambil memandang tepat ke arah wardah.

“mestilah ada, cerite akak belum habis lagi tau, ha, Malaikat pun masih tak jemu dan ingin tahu masih adakah makhluk Tuhan yang lebih hebat daripada segala kejadian yang akak sebutkan tadi. Lalu, Allah memberitahu Malaikat bahawa, Makhluk Allah yang paling hebat, yang paling kuat daripada semua makhluk tadi adalah, seorang yang bersedekah secara senyap-senyap, tak menunjuk, sehinggakan tangan kirinya pun tidak tahu bila tangan kanannya menghulurkan sedekah. Maksudnya, orang yang bersekah dengan penuh keikhlasan kerana Allah semata-mata dan dia merahsiakan sedekahnya daripada pengetahuan orang lain adalah lebih hebat dari batu, besi, air, angin dan semua makhluk, kerana dia hebat dan kuat dalam merahsiakan sedekahnya daripada orang lain.”

“Ohhh, jadi, makhluk Allah yang paling hebat orang yang bersedekah dengan ikhlas lah ye kak? Waah, hebat-hebat…” Iman berkata sambil menggeleng-gelengkan kepalanya.

“betul tue, jadi, kita kena rajin bersedekah, dengan ikhlas dan bukan sebab nak menunjuk-nunjuk ye. Sebab, kalau kita ikhlas melakukan kebaikan, inshaallah, kita akan terhindar dari melakukan kejahatan.”

“jadi, kita kena rajin sedekahlah kan kawan-kawan? Mulai hari nie, kita kena rajin sedekah. Sedekah senyuman!” Fadhil bersuara lantang dan ceria.

Terhambur tawa dan gelak kami semua. Fadhil memang bijak dan ceria dalam berkata-kata. Kanak-kanak lain juga. Wardah sedar, peringkat kanak-kanak adalah permulaan perjalanan kehidupan seorang Insan. Jika baik yang dicorakkan, Inshaallah baiklah akhlaknya kelak, jika buruk yang didedahkan, takut terlambat untuk mengubahnya jika sudah dewasa.

“Sarapan pagi siap! Bubur kacang-bubur kacang. Mari beratur!” panggil makcik zubaidah memanggil kanak-kanak ke ruangan dapur Taska Mawaddah.

Mereka pun bersurai dan terus menuju ke dapur untuk menikmati masakan makcik Zubaidah.

::::::::::::::::::::::

Sekian.

NOTA

  • faslul awwal – Kelas pertama
  • qoola – berkata

p/s : orang yang mampu merahsiakan perbuatan menderma atau bersedekah itu adalah orang yang berjaya mengawal keikhlasan hati.

*kisah ini diolah dari sumber; buku Taqwa, Tuan Guru Dato’ Bik Abdul Aziz Nik Mat.

3 thoughts on “antara yang hebat.

    • welcome..🙂
      saya pun share ape yg dalam buku je..
      kalau berminat dengan cerita-cerita agama, dapatkan buku Taqwa dari tuan haji Nik Aziz. covernya warna putih.🙂

      Tq huda kerana melawat..🙂

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s