Bulan itu Indah

bulan itu indah. Allah Maha Indah!

Saya suka dengan bulan. Suka tengok bulan. Subhanallah! Indahnya bulan, indahnya cahayanya. Indah lagi Yang Menciptakannya. Saya terfikir, meskipun bulan tidak mempunyai cahayanya sendiri, tapi ia tetap bercahaya, sebab memantulkan cahaya Matahari dan menerangi Bumi kita. Subhanallah.

Mendengar berita di televisyen, bulan semakin mengecut. Para Saintis membuat kajian bahawa bulan semakin mengecut dari saiz sebenarnya, sebab, dalam perut bulan, ada satu penyejukan perut bulan berlaku. Dan terdapat retakan di bahagian kawah-kawah kecil di permukaan perut bulan. Allah, jadi takut saya di buatnya.

Tapi bila fikir balik, segalanya takkan kekal kecuali Allah, Dia yang terawal dan Dia yang terakhir. Ye, Tuhan saya. Kalau kita mencintai Bulan, pasti kita akan juga mencintai Tuhannya. Meskipun bulan akan hilang dipandangan, pasti kita masih gembira, kerana kita masih ada Allah. Meskipun, Matahari hilang cahayanya, pasti kita tetap akan merasa terang, selagi kita ada Allah. Subhanallah.

Saya suka keluar menghirup udara di halaman rumah pada waktu malam. Waktu tu, saya juga akan bawa ainaa keluar bersama, untuk mengenalkan dia dengan Penciptanya. Saya suruh Ainaa lihat atas, akan ternampaknya bulan. Lalu dia menunjuk ke arah bulan, dan saya terus berkata “Indahkan na cahaya bulan. Tahu tak, siapa yang menciptakannya? Mestilah Tuhan kita yang Maha Indah. Tuhan kita! Allah…” kami masih menatap bulan yang sama buat beberapa minit.

Dalam hati ada rasa kagum yang amat dengan Kekuasaan Allah. Dan dalam hati juga ada rasa harap yang amat. “Ya Allah, ciptaan-Mu Amat indah, tapi Engkau Maha Indah. ketemukanlah aku dengan keindahan-Mu lagi, lagi dan lagi.”


Posted in Uncategorized

Leave a Reply

