Mati itu Pasti

Perjalanan masih jauh

Perjalanan masih jauh, namun kematian itu pasti. setiap yang bernyawa, pasti akan dijemput pulang. baik buruk yang dibawanya, mahupun yang baik menjadi bekalan. segalanya akan berhenti dan tidak akan bertangguh walau sesaat.

saya belajar syair itu semula, syair dari Zuhair bin Abi Sulma. salah satu bait syairnya yang menarik tarikan, deria dan hati saya adalah pada bait ke-3 dari syairnya Al-Hikmah..

رَأَيْتُ المَنَايَا خَبْطَ عَشْوَاءَ مَنٍْ تُصِبْ

Raaitul manaya khobtu A’sywaa man Tusib

تُمِتْهُ وَمَنُ تُخْطِئْ يُعَمَّرْ فَيَهْرَمِ

Tumithu waman Tukhti’ Yua’mmar Fayahrami

Maksud Baris pertama “Aku melihat kematian itu datang bagai memukul dalam kegelapan, tanpa mengira siapa, bila dan dimana, ia akan menjemputnya”.

Maksud Baris kedua “sesiapa yang dijemputnya, akan mati, dan siapa yang belum dijemputnya akan dipanjangkan umur dan menjadi matang (tua)”

detik waktu menuju kematian

Subhanallah, syair ini memang indah dan mempunyai maksud yang sangatmendalam. penggunaan perkataan khobtu Asywaa’ pada baris pertama yang asalnya bermaksud orang yang rabun malam, yang mencari untanya diwaktu malam, lalu meraba-raba dalam kegelapan dan memukul-mukul apa sahaja yang ada dihadapannya. begitu juga dengan kematian. tanpa perlu melihat kepada siapa, maut itu akan datang mengambilnya. Allah~ Mungkin malam ini, mungkin esok, mungkin lusa…

semoga kita diberikan penghujung kehidupan dengan husnul khotimah, dalam keadaan kita benar-benar adalah seorang Muslim pada kulit dan isinya, dan dengan bekalan yang berat dibahu kanan dan ringan dibahu kiri. amin.

saya takut pada kematian dan saya juga mahu bersedia untuk mati!

nota : Al-Fatihah buat Saudara Farid [Ex-Samtk] atas permergiannya ke Ramatullah. Allah Yarhamuhu…

Posted in Uncategorized

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s