solat jangan bermusim.

 

“siapakah antara kalian yang pernah meninggalkan solat fardhu lima waktu selama dia sudah cukup usianya (baligh),  sila duduk..”

Sultan Muhammad Al-Fateh bersuara, memandang satu demi satu wajah para tenteranya meminta jawapan dari mereka untuk dipilihnya sebagai Imam untuk mengimami solat Jumaat di Masjid Aya Sophia. Aya Sophia, yang dahulunya adalah sebuah gereja yang tersergam di tengah kota Konstantinople, kini berubah wajah menjadi sebuah Masjid selepas kemenangan Islam bertapak di daerah kebanggaan kerajaan Rom.

“pilihlah dan carilah orang yang lebih bertaqa antara kamu bagi dijadikan imam.” nasihat Syeikh Syamsudin al-Wali diambil kira. Baginda masih mencari jalan bagi memilih Imam.

Tentera-tenteranya masih tegap berdiri. tandanya, solat yang lima belum pernah ditinggalkan.

“siapakah antara kalian yang pernah meninggalkan solat sunat rawatib, sila duduk.”

baginda masih bersuara.

Hampir separuh antara tenteranya tunduk duduk. penyelesaian masih belum didapati, Imam pertama di Masjid Aya Sophia masih belum ‘dijumpai’.

“siapakah antara kalian yang pernah meninggalkan solat sunat tahajud, sila duduk.” soalan seterusnya, dan mungkin soalan terakhir diutarakan baginda sultan.

semua yang berdiri, telah duduk kecuali seorang. beliau adalah Sultan Muhammad Al-Fateh sendiri. benar, semenjak dari akil baligh baginda tidak pernah meninggalkan sembahyang sunat tahajud.

“Tuanku yang paling layak menjadi imam.” Syeikh Syamsudin al-Wali bersuara. keputusan telah dicapai.

hari itu, hari pertama tertegaknya ibadah solat Jumaat di Masjid Aya Sophia. hasil dari didikan IQ, EQ, dan SQ, Islam telah berjaya menapak di daerah yang dibanggakan kerajaan Rom. subhanallah.

***

SOLAT JANGAN BERMUSIM.

ternyata SOLAT yang menjadi salah satu ukuran KEJAYAAN Islam bertapak di kota Konstantinople. sepuluh kali percubaan menakhluki kota Konstantinople tidak berjaya, hanya yang ke-sebelas mendapat keizinan Allah bagi menakhluki kota bersejarah itu. kerana apa? satu sebabnya adalah kerana SQSpiritual.

bayangkan sahaja hampir puluhan ribu tentera Al-Fateh tidak pernah meninggalkan solat sunat rawatib, dan kesemuanya CEMERLANG dalam melaksanakan ibadah solat fardhu, memang pantas dan selayaknya kejayaan yang disebutkan dalam Hadith Baginda S.A.W menjadi milik Sultan Muhammad  dan tenteranya. mereka bukan hanya solat ketika musim berperang, tetapi semenjak mereka akil baligh, solat menjadi satu tiang dari tiang-tiang agama yang membina jasad dan roh mereka.

kerana itu, KEJAYAAN yang diizinkan Allah menjadi MILIK mereka.

Musim peperiksaan, musim pelajar bertungkus lumus ‘berperang’ menghafal dan mengingati nota-nota pelajaran. dan musim ini juga yang telah membuatkan pelajar-pelajar ‘mula’ sedar akan kepentingan solat dan mula bertawajuh kepada Allah. itu sememangnya baik dan amat dituntut.

namun, adakah solat sekadar mengikut musim?

tidak, ibadah itu tidak bermusim, meskipun kita benar-benar berjaya dengan cemerlang atas dasar solat yang bermusim itu, namun apakah ertinya solat kita di mata Allah. dan apa pula ertinya kejayaan yang kita cari?.

Solat itu adalah penghubung antara Hamba dan Tuhannya. tunaikanlah solat jangan mengira ‘musim’, Istiqomah dan berterusanlah dalam membina kecemerlangan yang engkau impi.

tunaikanlah ibadah seikhlas hati. nescaya kejayaan dan kecemerlangan akan mengiringi.

bagi yang tidak pernah, atau belum pernah menunaikan sembahyang, mulakanlah bukan kerana apa, tetapi kerana Allah semata, sesungguhnya Allah melihat pada Usaha mu.  bagi yang bersembahyang mengikut musim, berterusanlah dalam melakukan ibadah solat, kerana itu salah satu caranya kita mempersembahkan kehambaan kita pada al-Kholik. jika tidak kita bersembahyang dan beribadah, dengan apakah lagi kita mahu mempersembahkan janji kita pada Allah? dan untuk apakah kita hidup di dunia ini?.

moga Allah menjadi tujuan kita semata, moga kejayaan dan kecemerlangan akhirat menjadi misi utama.

Wallahu Waliyyut Taufiq.

SALAM KECEMERLANGAN LUARAN DAN DALAMAN🙂

‘marilah menuju kejayaan’

One thought on “solat jangan bermusim.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s