perbaharui niat.

Perbaharuilah niat..

saya selalu ingatkan diri saya sendiri dan juga adik-adik persatuan supaya sentiasa perbaharui niat. Maksud saya, fokus pada niat yang utama, dan bila niat mahu menyimpang, perbaharui semula niat. Kerana dengan niat itulah amal dan perbuatan kita akan terlorong.

Macam nak buat program, atau apa-apa aktiviti berpersatuan, biarlah kita mahu ke indonesia sekalipun, apa yang penting adalah niat dan objektif. Kalau kita hanya sekadar mahu bersuka ria tanpa ada satu manfaat sekalipun maka, perbaharuilah niat kita kerana apakah kita mahu berprogram. Kalau hanya kerana mahu bersuka ria, maka yang kita dapat hanyalah suka dan ria itu sahaja. Noktah.

Saya teringat kisah yang saya baca dalam SOLUSI keluaran terbaru, kisah seorang lelaki yang mendapat kehinaan apabila niat dia bernikah dengan seorang wanita hanyalah kerana mahu mendapat kemuliaan dan status. Ibn U’yainah lalu berkata, “orang yang menginginkan kemuliaan, akan diberikan kehinaan, orang yang menginginkan kekayaan akan diberikan kefakiran, dan orang yang menginginkan kesolehan, maka Allah akan himpunkan untuknya kemuliaan dan kekayaan.”

Subhanallah.

Dengan niat macam-macam boleh berlaku, baik atau buruk hakikatnya adalah kerana niat yang satu. Seperti Jika diisi dengan kandungan yang kotor, maka kotorlah satu bekas, sementalahan, jika diisi dengan kandungan yang bersih, maka akan bersihlah seluruhnya. Macam HATI.

Herm,

Bila saya terfikir itu, saya mula refresh kembali semua niat saya. Kenapa saya mahu berprogram, kenapa saya mahu mengambil kos Bahasa Arab, kenapa saya mahu minor dalam History, kenapa itu dan ini. Hakikatnya, muhasabah niat itu adalah penting. Kalau boleh tiap-tiap hari sebelum tidur itu, ambillah masa 5 hingga 10 minit untuk muhasabah. Takut-takut niat menyimpang amal kan jadi sia-sia. Naudzubillah.

Jadi,

Marilah memperbaharui niat.

Leave a Reply

