Pentas Eksperimen

sungguh!

setiap hari yang kita lalui adalah pentas eksperimen. masa demi masa terus berlalu. usia semakin bertambah, pengalaman semakin luas. namun, bagaimanakah kita melaluinya terpulang kepada yang empunya diri. adakah bersendikan nafsu, harga diri, ilmu dan iman?.

dunia adalah pentas eksperimen, untuk menguji siapa dalam kalangan kita yang terbaik disisi-Nya. umpama bahan yang terhebat, akan bernilai dan dipandang ‘penciptanya’. begitulah kita manusia. makhluk.

Yang menjadikan mati dan hidup, supaya Dia menguji kamu, siapa di antara kamu yang lebih baik amalnya. Dan Dia Maha Perkasa lagi Maha Pengampun.(al-mulk :2)

hakikatnya kita sedang melalui ujian demi ujian untuk menghadapi fasa yang utama. fasa yang utama itulah ‘final trial’ buat kita adakah kita terpilih dalam kalangan yang benar-benar berjaya ataupun tidak.

kebijaksanaan adalah ujian.

kecantikan juga ujian.

kekayaan, kemiskinan, kelebihan, kekurangan juga adalah ujian.

ujian-ujian inilah yang akan kita hadapi selagi kita bergelar manusia. dan adakah kita benar-benar berjaya dan yang terbaik itu bergantung pada bagaimana kita mendepani fasa-fasa ujian. adakah dengan nafsu? atau dengan ilmu dan iman?.

Allahu akbar.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s