bintik hitam, oh tidak!

siapa kata HATI tak penting untuk study (belajar)? yang penting otak, otak, otak. hafal, hafal, hafal?

betul ke?

cuba kalau hati yang ada HASAD, tersangat-sangatlah dengki kan orang lain. bila bukak buku je, tiba-tiba terfikir keburukan orang lain, bila hati tak tenang, akal pun dok sibuk cari keburukan orang, mulut dah mula gatal nak mengata, dan semua anggota badan tak terkawal dek hati yang ‘hasad’ tadi, macam mana nak belajar dengan tenang?

Allah,

hati yang tenang, hati yang mengingat Allah kan?

makannya ingat Allah, tidur, mandi, minum, bercakap, ketawa, tersenyum, semuanya ingat Allah. indahnya..

penyakit hati macam hasad pun tak sempat hinggap kat hati dek kene tepis dengan aura-aura baik dalam hati. bintik-bintik hitam pun tak dapat nak bercambah.

haa, cakap pasal bintik hitam, biasanya orang mesti akan teringat bintik hitam yang ada di muka kan? lepas tu, kita pun dok kalut nak hilangkan bintik-bintik hitam, lalu kita pun pakailah pencuci muka, plus whitening cream la, plus pelembap dan penyegar muka dan macam-macam lagi.

semua tue perlukan duit tau..

tapi, bila hati dah ditumbuhi bintik-bintik hitam, hanya satu sahaja jalan untuk membersihkannya, tak perlukan duit, tak perlu kan wang ringgit,

hanya perlu

ingatkan Allah dan beribadah..

solatnya,

zikirnya,

ma’thuratnya,

Al-Qurannya,

bersedekahnya,

semuanya tak perlukan duit tau. subhanallah.

bila bintik hitam dah hilang,

hati pun jadi tenang nak study kan2?

jadi,

katakan TIDAK pada BINTIK HITAM!

^^

2 thoughts on “bintik hitam, oh tidak!

  1. Bintik2 hitam dimuka bisa jelas kelehatan dgn mata sendiri,
    Bisa dirawati secara bercermin dikaca ato disalon biaya sendiri.
    Bintik2 hitam dihati ngak bisa ketahuan melaenkan Diri sendiri,
    Bisa dirawati secara bercermin diDiri ato dikamar Mursyid Sejati…

    Maseh banyak bintik2 hitam dimuka koq suami bisa lari,
    Maseh banyak bintik2 hitam dihati Tohan pula yg benci…
    Katakan “Oh Tidak” pada bintik2 hitam yg ada dimuka,
    Katakan “Oh Tidak” pada bintik2 hitam yg berjelaga dihati…

    Katakan ” Oh Ya…. ” kedua2nya sewajibnya dicuci..
    Bener nggak…???

    • ye, sangat benar.. ungkapanmu juga sangat indah dibaca.. cumanya, manusia kalau yang bintiknya di muka, cepat benar boleh dihilangkan, tapi, kalau yang dihati payah benar mahu ditanggalkan, kecuali pada yang benar2 bermujahadah..
      terima kasih atas komentar nya. moga Allah rahmati selalu.. amin2

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s