nak tolong atau tidak?

jangan duduk seorang diri😛

Selalu manusia bersikap skeptip, pesimis memanjang, sampai tak de ruang menolong orang. kita terkadang, lebih memandang keburukan dari kebaikan kan? termasuk lah saya.

bukannya apa, dalam keadaan zaman sekarang, kejahatan boleh berlaku di mana-mana. ada yang minta ditunjukkan jalan, tetapi akhirnya dirompak. ada yang bertanya arah, tapi sebenarnya nak mengambil kesempatan dan menyamun. ada yang tanya itu, tanya ini, padahal nak ambil peluang jual ‘dadah’ dan nak jadikan kita ‘keldai dadah’ dan macam-macam lagi.

takut tu mesti ada kan? sebab macam-macam kes dah berlaku. jadi macam mana? nak berbuat baik, takut dibalas buruk. patutkah kita menunjuk jalan kepada orang yang tidak dikenali dan anggap tiada perkara buruk yang akan berlaku?

baru-baru ni, sampai satu pesanan ringkas yang sumbernya dari Polis Bukit Aman. Polis tersebut menasihati khususnya wanita, jikalau ada terjumpa seorang kanak-kanak menangis dan minta tunjukkan jalan ke alamat tempat tinggalnya, dan meminta dibawa ke tempat tersebut, tolong sangat dibawa kanak-kanak tersebut terus ke balai polis, kerana jika sekali anda ke tempat alamat yang diberikan kanak-kanak itu, anda telah masuk perangkap satu sindiket yang mahu merompak, menculik dan merogol wanita.

Allahu akbar.

Nabi kita ajar melalui hadithnya, bahawa suatu kebajikan jika kita menolong orang dan menunjukkan jalan yang dikehendakinya. tetapi, perlulah ada batas-batas demi menjaga keselamatan dan maruah diri. kan?

pertama, elakkan membantu menunjukkan jalan jika kita seorang diri. sebab, takut kalau ada apa-apa terjadi, kita tak dapat nak pertahankan diri. kan3?

kedua, pastikan, kalau kita berjalan keluar seorang diri, bawa barang-barang untuk mempertahankan diri, gunting ke, pisau ke, kasut ke, apa-apa lah, yang penting kita yakin selamat. nak senang, bawak penyembur nyamuk ridset tu.. hehe selamat..😀

ketiga, sebelum kita nak membantu seseorang, tengok dahulu keadaan diri orang yang meminta pertolongan. tak pun, kalau kita tak yakin dengan ‘si dia’ yang meminta pertolongan, terus je panggil guard atau pergi ke kaunter yang berdekatan. dan jangan sesekali berjalan di tempat yang sunyi dan tak de orang ye.

dan banyak lagi langkah-langkah keselamatan yang boleh kita lakukan.😉

untuk penghujung dan penutup entry ni, saya nak sajikan dengan satu kisah yang berkaitan dengan membantu orang menunjukkan jalan. harap, punya iktibar, dan tauladan buat kita semua.

***

Ihsan was playing hide and seek with his friends. When it was time to hide he found a good hiding a chesnut tree near the street. It would be hard to find him there!

Just then, an old man with a white beard came up to him. the man was a stranger.

“Son, I need directions, can you help me?” the old man said.

Ihsan turned round and put his finger to his lips,  signalling the old man that he should be quite. The man did not understand why he needed to be quiet, and looked at Ihsan in surprise. He asked :

“Why do you want me to be quite? I asked you a question.  If you know the answer, just tell me. If you don’t, then just shake your head. I cannot understand the kids in town. They are so strange.” the old man grumbled.

When the person who was “it” saw the old man talking to someone behind the tree he realized that someone must be hiding there. He approached silently.

The old man – who was growing impatient – said :

“Obviously, no one has taught these children the following hadith, :

“it is charity to give directions to someone who is searching for a place.” [Narrated by At-Tarmidzi]

He turned away and walked off. Ihsan felt ashamed of what he had done. He forgot about he fame he was playing. He ran after the man and asked for his forgiveness. Then he took him to the place he was looking for.

***

kisah ini dipetik, dari sebuah buku, “40 Hadiths for children with stories by Prof Dr. M. Yasar Kandemir.”

nak tolong atau tidak, terpulang pada diri kan?
sesungguhnya Allah sebaik-baik pelindung dan tempat berserah..
^_^

One thought on “nak tolong atau tidak?

  1. “Dan orang-orang yang berusaha dengan bersungguh-sungguh kerana memenuhi kehendak ugama Kami, sesungguhnya Kami akan memimpin mereka ke jalan-jalan Kami (yang menjadikan mereka bergembira serta beroleh keredaan); dan sesungguhnya (pertolongan dan bantuan) Allah adalah berserta orang-orang yang berusaha membaiki amalannya.”

    (al ‘ankabut: 69)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s