Weakness-pushing factor

[kelemahan + kekurangan] + tidak mencari inisiatif = PUTUS ASA x HILANG SEMANGAT

[kelemahan + kekurangan] + mencari inisiatif lain = PROBLEM SOLVED plus SEMANGAT

tak sama, tak sama. memang tak sama.

dua teori yang berbeza dan hasil yang berbeza, beza nya pada quotation yang kedua lepas kelemahan dan kekurangan.

seorang Intan Syahidah pun menggeleng sendirian. petang-petang sebegini elok diasah sikit otak yang berselirat di balik teori translation ana-anti, aku-engkau, zahaba-ila-hasola-a’la dan so on. seorang Intan Syahidah pun membaca satu buku.

Mencari Makna Hidup.

serius. buku ni walaupun dari Tanah Seberang, bila baca, zaappp!! ada je yang kena dengan diri sendiri. serius.

kalau dahulu, masa sekolah. rasanya student yang paling Optimis sekali pun akan cakap macam ni. ‘haila, susahnya nak ingat subjek ni. susah sangat la!’

nyatalah, student yang optimis tu bukan seorang yang bernama Intan Syahidah.

Intan Syahidah dulu sangatlah tidak optimis, dan selalu saja lemah semangat. itu tak boleh, ini susah. situ lemah, sini kurang. kot la nak cakap aku lebih kat sini, lebih kat sana. langsung tak pernah. hampeh je. rasa berdosa sangat. macam tak bersyukur.

dah nak hujung-hujung zaman persekolahan barulah sedar. yang kurang tu pun kelebihan sebenarnya. barulah belajar bersyukur. sebab dah mula rapat dengan Ustazah Bahasa Arab, Us Saadah, jadi ter‘tarbiyyah‘ la diri yang pesimis ni.

nak dijadikan subjek cerita bukan diri ini iaitu seorang Intan Syahidah. tetapi Quotation yang diatas tadi. tentang kelemahan dan kekurangan.

siapa kat sini yang takde kelemahan? takde kekurangan? angkat tangan?

teringat pula dalam kelas BM seminggu sebelum Mid-break. Cikgu tanya, apa kelemahan dan kelebihan kamu? dalam otak memang dah ligat, list kan segala kelemahan yang ada. kelemahan kalau dinisbahkan dalam diri dengan kelebihan yang ada, kot lah boleh menyamai 10 : 1. teruk-teruk-teruk. takpe la. at least, sedar diri.

tapi,  point kat sini, penting nya sedar diri atas kelemahan diri. itu yang paling-paling terpenting untuk menghasilkan solusi yang baik. kalau tak sedar diri, kot la nanti jadi overdose-overreact. parah tu. bahayaaaa.

ek? Naudzubillah. erm..

kenal tak Beethoven?

pencipta muzik yang luar biasa macam lagu-lagu symphony, Fur Elise, Piano Sonata, dan banyak lagi, selebihnya, boleh tanye kat pak cik Google ye.

haaaaa, dah kenal kan muziknya. sedaaaap sangat. dari sekolah dah ter’addicted‘ dengan lagu-lagu Beethoven. tapi tak la sampai bawak ke tidur. hihi.

nak sampai kan kat sini, tau tak sebenarnya Beethoven tu seorang yang hilang deria pendengarannya semenjak usia 20-an lagi?

dan tahu tak, Beethoven tetap sibuk menulis lirik dan muzik yang luar biasa tu in spite of dia dah tak boleh mendengar masa tu. tapi, nak tahu tak dia boleh cakap ape??

“Saya akan bertarung dengan nasib. kecacatan ini tidak akan melemahkan saya” [translated]

Allahu Akbar. saya kat sini, bertakbir bukan mengagumi agama yang dianutinya. tidak sekali. tetapi, saya mengagumi prinsip dan semangatnya. bagaimana, seorang yang mempunyai kekurangan terbesar dalam dirinya, boleh meneruskan hidup dan berjaya dalam kariernya sehingga beliau menghembuskan nafas yang terakhir. mesti ada sesuatu yang dilakukannya. mesti ada sudut pandang yang lain diguna pakai.

Intan Syahidah dah mula guna ayat skema.. hihi tapi serius, memang kagum.

 Subhanallah.

ingat tak kisah seorang Sahabat zaman Nabi,  Abdullah bin Ummi Maktum, atau nama sebenar Abdullah bin Umar bin Syuraikh, Beliau ni semenjak lahir, sudah buta. tak dapat melihat. tapi, punyalah semangat yang sangat-sangat menggunung untuk mempelajari Islam, walaupun diejek, dihina, dipukul di Mekah, beliau tetap tak putus asa mempelajari Islam, tak putus asa datang ke Majlis Nabi, sehinggakan, beliau antara kelompok pertama yang berhijrah ke Madinah. Subhanallah.

Siapa kata orang yang buta, dan cacat penglihatan tidak boleh mempelajari agama, tidak boleh menerima ilmu? dan siapa kata orang yang tidak boleh mendengar, tidak boleh menghasilkan muzik-muzik yang indah dan luar biasa?

sebenarnya, apa yang seorang Intan Syahidah faham, sepanjang 20 tahun hidup di dunia ini, apa yang menentukan kesudahan hidup kita, dan solusi buat masalah dan kelemahan kita adalah sudut pandang kita sendiri. sudut pandang individu sendiri. macam mana kita melihat kelemahan itu sebagai satu potensi atau daya penolak untuk kita lebih berusaha dan memperbaiki diri,

kalau ini ayat tak skema,

apa yang kita lihat pada diri kita sendiri, adalah seorang individu yang lemah untuk bertutur-menulis-dan-memahami Bahasa asing, contoh Inggeris. ini dianggap kekurangan minima. sebab kita masih punya mata untuk melihat, telinga untuk mendengar, tangan untuk menulis. jadi jangan jadikan alasan tidak tahu itu alasan yang final-penghabisan. itu namanya menzalimi diri sendiri.

kot ye pun tak pandai bahasa inggeris, banyak medium untuk belajar, internet-suratkhabar-majalah-buku-reader’sdigest- dan macam-macam lagi boleh membantu. kot ye pon kurang confident nak bercakap depan orang ramai, buat preparation awal-awal, berlatih selalu depan cermin,  mintak comment dari kengkawan, inshaAllah, ruh-confident tu akan hadir. InshaAllah. banyak lagi kelemahan yang boleh diatasi jika ada U-S-A-H-A.

Ek? main ruh lak aku nih? masak-masak.

jadi, kesimpulannya kat sini,

kejayaan sebenarnya tidak diukur dari sudut kekayaan, populariti dan kedudukan seseorang, tetapi bergantung kepada cara berfikir yang rasional terhadap kelemahan diri dan berusaha untuk memperbaiki kelemahan dan mencari potensi lain.

kot la bahasa skema, okeyla, bahasa mudah,

macam belon, dapat tak belon tu terbang hanya kerana warna yang cantik dan bentuk yang unik? of course la tidak, kalau tak ditiup, mana nak terbangnya.

jadi, belon terbang sebab isi udaranya,

manusia berjaya sebab usahanya.

dah terlalu panjang dah ni. stop dulu keyh. chioooww.

assalamualaikum. ^_- Allahu a’lam.

___

* seorang intan syahidah hanyalah bercakap berdasarkan pengalaman. memang saya tak hebat, banyak kekurangan sana sini. jadi, mana yang baik dari entry ini sila ambil, dan mana yang salah-buruk, sila buang dan betulkan. saya sedia berlapang dada menerimanya. kata nak optimis kan? ^-^
* kisah tentang Beethoven boleh baca dalam buku ni, ‘You Can Be a World Changer’, dan kisah Sahabat Nabi tadi boleh rujuk dalam 65 gambaran kehidupan Sahabat.
* “Saya melakukan yang terbaik sepanjang pengetahuan saya, yang terbaik, yang terdaya saya lakukan dan saya mahu melakukannya begitu hingga tamat.” [Abraham Lincoln]
* Mencari Makna Hidup by Parlindungan Marpaung.

Hikmah kembara

Look around yourselves
Can’t you see this wonder
Spreaded infront of you
The clouds floating by
The skies are clear and blue

Suatu pagi yang indah.

sedang asyik-asyik membelek tingkap bas yang dah ditutupi titisan-titisan air hujan, sedang mata asyik memerhatikan ibu muda yang menggendong anak kecilnya dalam rintik hujan, sedang dok mendengar MP3- Maher Zain bersuara merdu, aku di sapa mak cik India. aunty Rama namanya.

“mau balek kampung ke? balik rumah?”

er.. nak jawab ke tak? takde isu pukau memukau kan? nampak baik aunty ni. tak jawab nanti, tak tunjuk teladan baik pula. kita kan Muslim.

“ye aunty…” gagap-gugup menjawabnya.

“panggil saja aunty Rama.” dia mula berbahasa. aku mula rasa selesa.

“err.. aunty dari mana?” aku pun mula bertanya. ‘aik, macam skema semacam je ayat aku ni? redah jela..’

“baru balek dari hospital. tengok anak aunty..”

haa? hospital? rasa berdosa lak syak wasangka awal-awal tadi. padahal mak cik ni sikit punya baikla dan bersopan.

“anak aunty sakit ke? sakit ape?” dah mula la, virus ramah menjelma. datanglahhhh.

“eh tarala, anak aunty praktikal doktor itu sana HKL, lama tara jumpa dia, dia pun tinggal rumah sewa, lama tara balek rumah.” Done-said like this, something like this. ‘tak reti nak tulis ayat 1Malaysia.’

“oh…” panjang Ohh aku. tutup mulut sikit… hehe

diam. aunty start bertanya. “belajar lagi? di mana?

“UIA aunty. Universiti Islam kat gombak. ni pun balek weekend je. ambil masa balek rumah. lama dah tak balek.”

lama dah kami berdiri. sorang pun tak bagi aunty ni duduk. kot la nak pelawa ke ape. hampeh. langsung takde semangat 1 Malaysia. kalau ye pon masing-masing takde semangat 1 Malaysia, kita kan manusia, berperi-keManusiaan la sikit. kesian aunty ni. dahla banyak barang. lagi satu, dahla nak ke Puchong dari KL Central ni dekat 45minit gak berdiri. aku takpela, kudrat tulang empat kerat masih boleh bertahan lagi. kesian kat aunty Rama la.

mula la aku membebel dalam hati. haila.. 

conversation diteruskan. ehem2..

“U amek kos ape?” Aunty Rama bertanya. 

aku hulur tangan, barang kat tangannya aku amek letak atas tempat letak barang bas rapid ni. ‘takpela batal wudu’.’

‘kos metik. kos medik.’ hehe nak berseloroh tak kena tempat. jadi aku sembunyikan niat nak berseloroh tu. hehe

“kos Bahasa aunty. Bahasa Arab dalam kuliyyah Sains kemanusian. saya buat history jugak.” mendatar tanpa rentak. mana taknya, time tu pakcik bas tengak ‘kona’ ke kanan. kene pegang kuat-kuatla.

“oh.. kenapa tak mahu jadi doktor?” makin rancak pertanyaan aunty ni. hehe

“sebab sudah ramai la aunty mahu jadi doktor. anak aunty saja doktor. belum lagi anak orang lain. baik saya mengundur diri dan amek kos yang tak ramai amek.” selamber je aku menjawab. aci redah je. dah rasa mesra.

aunty pun tergelak dengan jawapan aku. memanglah seorang intan syahidah. memang tak boleh bawa ke majlis. kang gelak memanjang.

“betul juga. orang sekarang aunty tengok, kejar pangkat saja. mahu jadi yang besar-besar. yang hebat-hebat. tapi tolong orang tidak. bagi orang senang tarak. bagi orang susah lagi ada.” aunty mula bersyarah. aku suka. aku suka. bila orang tua berbicara, mesti ada butir mutiara keluar dari mulutnya.

“entahla aunty. zaman sekarang. millineum-materi punya era. saya amek kos ni pun sebab saya minat. dan sebab saya minat tula saya nak sampaikan kepada orang lain, supaya orang lain minat jugak2.”  aku bercakap lagi. kaki mula kejang. lama benor berdiri. dihenjut plak ke kiri.

“bagusla kalau macam itu. kita, kalau mampu, kalau jadi hebat nanti, tolong orang. bantu orang. yang susah kita bantu. jangan harap balasan. kalau kita tolong orang even sikit, Tuhan pasti akan tolong kita. betul kan? agama u pun ada cakap kan?”

erk. zaapppp!

“aunty ni, harap satu ja. biar anak aunty berjaya jadi doktor. dapat tolong ramai orang. bantu ramai orang. sehatkan ramai orang sakit. biar Tuhan bantu dia, bantu kami sekeluarga satu hari nanti.” dalam nada keibuan. adoyai, aku tersentuhla.

“ye aunty. moga-moga. anak berjaya, ibu bapa juga yang senang hati kan? saya doakan.”

moga aunty dan keluarga menerima hidayah Allah.

destinasi aunty tu dah tiba. laa, rupanya aunty berhenti kat IOI Mall je. tak dapat sembang lama.

“aunty turun dulu.”

“take care aunty. bye” siap melambai dibalik cermin tingkap lagi. parah intan syahidah. kerja nak melambai je. hihi

-end of conversation-

Moral of the story, Lessons to learn, to ponder…

– haila, kita yang muda ni, mengalah la pada yang tua ye. biala walaupun tua sikit dari kita, bagila mereka-mereka ni duduk especially dalam bas or ktm or lrt. tunjukkanlah rasa hormat sikit. Islam kan dah ajar, jangan mendiskriminasikan warna kulit, agama ke ape ke untuk membantu orang. tengok Nabi Muhammad S.A.W, sampai ke hujung hayat Baginda, Baginda suap nasi @ makanan ke mulut seorang yahudi lelaki yang buta. dicacinya Nabi, tapi Nabi tak melatah, malah tiap-tiap hari terus datang bagi and suap makanan. tak ke indah akhlak sebegitu. ni bukan suruh suap makanan, suruh bagi tempat duduk kejap je. mudah je. hai, awak kan dah duduk lama.. haila.

– tengok, orang bukan Islam, dia punya kepercayaan terhadap Tuhan mereka punyalah menggunung. ‘kita tolong orang, Tuhan akan tolong kita.’ tapi, bagi kita Muslim yang suam-suam kuku ni, agak-agak praktik tak apa yang agama lain percaya? apa yang islam suruh. apa yang Allah suruh?. agak-agak, kalau nak sedekah kat masjid sehari RM10 dapat tak? takpun seminggu RM10?   takpun RM1? siap, time nak letak duit kat tabung masjid, boleh lak tukarkan dan gantikan dengan duit syiling 20 sen. takpela, at least menyumbang. haila, not good, not good.  Allah dah bagi jaminan, buktinya, nah dalam Al-Quran, kalau kita membelanjakan harta ke jalan Allah, -menyumbang, bersedekah, membantu fakir miskin, orang susah dan seumpamanya-, duit atau harta yang dibelanjakan tu, akan jadi bercambah macam pokok, setiap ranting, akan tumbuh 70 biji buah, setiap biji buah, tumbuh lagi. tumbuh lagi. tumbuh lagi. berganda-ganda. takkan tercapai dek akalmu pahala menolong orang dan bersedekah. itu pun tarak mau ka? tapi kenala ikhlas. [serius, ni memang nota untuk diri sendiri. sangat-sangat.]

selebihnya, kautlah sendiri dari cerita tadi ye. kisah benar yang berlaku pada seorang intan syahidah. memangla, kat mana-mana pun kalau Allah nak tunjukkan hikmah, memang akan ada hikmah yang kita nampak. even dari orang yang bukan seagamanya. baru mengembara nak ke puchong, belum ke Johor, Pahang, Terengganu…

Mengembaralah, ada butir hikmah disebalik pengembaraan.

seorang Intan Syahidah pun turun dari bas. dan berdoa dalam hati. ‘moga aunty rama diberikan hidayah oleh Allah. dirinya dan keluarganya’ amin2.. harap sangat.

__

*lagu bawah imej/gambar atas : lagu Maher Zain – Open your eyes

“kredit pic : sini

ps : serius. serius sangat. takde niat nak memerli sesape. takde niat langsung nak sentuh bab-bab ape2, cuma nak mengingatkan diri sendiri dan kalian. itu sahaja. nota buat akhirat. nota untuk semua.

learn to LEARN

learn to learn

tak kenal maka tak cinta kan?

saya selalu pesan kat diri sendiri, dekat adik-adik, yang kita kena kenal diri

sendiri dahulu untuk berjaya dalam apa-apa, sama ada subjek kehidupan di dunia mahupun subjek kehidupan di akhirat.

adik-adik saya dua-dua tahun ini akan menghadapi dua peperiksaan besar, Spm dan Pmr. saya selaku kakak, saya rasa saya yang cukup kecut perut.. hihi ^^

Angah selalu tanya, “kakak, macam mana nak study ye? takde moo

d la. kat sekolah pun tengok orang main je. cikgu pun kadang masuk, kadang tak.”

saya diam dulu, mencekak pinggang ala-ala si ibu mahu berkhutbah pada anaknya. huhu

“kenal diri sendiri dulu. jangan peduli yang lain. jangan cari kekurangan yang lain. yang penting diri sendiri.”

waktu untuk pecut!

waktu untuk pecut!

maksudnya, kita suka belajar yang macam mana. study pada waktu bila yang sesuai dnegan otak dan penerimaan minda kita. tempat macam mana yang selesa. warna apa, gaya apa nota kita. ataupun tidak bernota tapi lebih suka mendengar. ataupun bercakap dan mendengar sekaligus. dan banyak lagi teknik-teknik belajar yang perlukan kesesuaian diri dan minda.

herm, faham tak ye.. ?

saya bagi contoh lah, melalui pengalaman saya mempunyai 2 orang adik lelaki, mereka ni cerdik-cerdik sebenarnya, namun cuma cara belajar yang tidak sesuai. mereka lebih suka mendengar daripada membaca dan membuat nota. ha, mereka sukakan peta dan bentuk-bentuk. mereka lebih sukakan cabaran, contohnya membaca dengan buku terbalik ke (dont try this at home), ataupun rakam suara kita baca buku dan dengar balik dengan earphone and so on. ^^

kebiasaannya, perempuan pula akan contra dengan cara belajar lelaki. mereka labih suka membuat nota yang berwarna-warni, tampal sana sini, mereka boleh membaca straight setengah jam atau lebih. dan banyak lagi yang saya rasa itu adalah teknik belajar yang tersendiri.

bagi adik-adik yang kurang gemar membaca dan menghafal bulat-bulat, akak nasihatkan belajar mengingat melalui persekitaran. contohnya, apabila tengah belajar tentang kelajuan cahaya, pegang pembaris, kalau ada pembaris yang panjang sampai 30cm lagi bagus. hehe lepas tu, kata macam ni, kelajuan pembaris ini lajunya sejarak pembaris ini sesaat. maksudnya, pembaris yang kita pegang tu kan 30cm, dan kelajuan cahaya adalam 30centimeter setiap saat. jadi, kelajuan cahaya setiap saat adalah berjarak pembaris di tangan! woha! ^^

yang saya maksudkan disini bukanlah cahaya itu, tapi bagaimana kita gunakan daya imaginasi kita ketika belajar. contohnya, bulatnya jam umpama matahari, dan jarum yang berputar umpama bumi yang mengelilingi matahari dan sebagainya. saya rasa cara ini senang dan mudah berkesan.. bagi saye la.. 🙂

banyak lagi cara-cara belajar yang kita sendiri kena kenal pasti yang mana sesuai dengan diri kita. belajar dalam bising kah, atau belajar tanpa ada satu bunyi pun. atau belajar diwaktu pagi kah atau waktu petang.

untuk dapatkan keputusan, time belajar, cuba muhasabah dulu. senyap-senyap, diam dan tenang, kenal diri sendiri, kalau ok waktu itu terus ON! kalau tidak, kita tutup buku! dan cari waktu yang sesuai.

tapi, kalau semua waktu tak sesuai, hmm, saya rasa satu je jawapannya..

..

..

PAKSA!!

^_^

what is important is LEARN to LEARN..


*belajar-belajar intan!

salam Maulidurrasul.. 🙂

slot belajar : LISAN

jom belajar! 😉

احفظ لسانك إن اللسان      حريص على المرء في قتله

وإن اللسان بريد الفؤاد           دليل الرجال على عقله

dua baris ini adalah baris bait syair yang dideklamasikan oleh Ibnu Mubarak, (deklamasi kah) hehe 🙂 Ibnu Mubarak ini adalah penyair terkenal zaman kerajaan Abbasiah di Baghdad tau. kirenye macam A. Samad Said Malaysia lah.. hehe 😀

ok, kite belajar terjemah bait syair tu satu-satu baris ye.

baris yg pertama,

احفظ :  ini dalam bentuk feel amar, maksudnya suruhan, sebutnya (ihfaz), bermaksud, JAGALAH!

لسانك : kalimah ni bermaksud lidah kamu, atau lebih tepat kita katakan lisan kamu atau perkataan kamu. LISAN bermaksud lisan, lidah, dan perkataan, dan ka tu merujuk kepada kamu (yang dikata) dan dalam arabnya, sebutnya macam nie tau (lisanak, atau lisanaka, atau lisanaki)

إن اللسان : (innal lisana), (inna), bermaksud sesungguhnya, kirenya macam transition atau kata penghubung dalam bahasa arab la. ataupun, (inna) ni lebih kepada maksud taukid (penekan). dan maksud perkataan ni, “sesungguhnya lisan atau lidah itu adalah”

حريص على : (harisun a’la) sebut betul-betul tang a’la tu tau, bukan A, tapi Ain. 🙂 yang bermaksud keatas, dan harisun bermaksud penjaga, pemelihara. maksudnya kat sini, penjaga kepada (ke atas ).

المرء : (al-mar-ie) maksudnya individu, atau seseorang.

في قتله : (fi Qotilihi) sebut dengan qaf tau, bukan dengan kaf.  🙂 maksudnya, fi tu pada, atau di, yang qatli tu maksud sebenarnya pembunuhan, tapi, kat sini, kita pakai maksud kebinasaan, atau kemusnahan, yang hi tu domir (maksudnya, kembali atau merujuk pada seseorang@individu itu tadi)

بريد الفؤاد : (baridul Fuadi) bacenye sambungkan, sebab dua perkataan ni saling bersandar antara satu sama lain, (mudof wa mudof ilahi) maksunya, BARID (yang menyampaikan) dan FUAD (maksudnya, hati). jadi, maksud ayat ni, yang menyampaikan apa yang terpendam dalam hati. eceehh 😛

دليل الرجال : ha, yg nie sebutnya (dalilur rijali), sama macam ayat atau perkataan atas nie, diorang saling bersandar antara satu sama lain. dan maksud DALIL adalah dalil! hehe macam bukti, atau petunjuk. dan Ar-RIJAL maksudnya lelaki, pemuda, atau lebih umum kita cakap seseorang itu. sebab, syair ini tidak hanya kepada lelaki, tetapi kepada wanita juga ye, jgn gaduh-gaduh.. hehe 😛

على عقله : (a’la a’qlihi), a’la dah tau maksud kan? ok, (a’qlihi) sebut dengan Ain jugak tau, maksudnya AKAL, sama je sebutannya. dan Hi tu merujuk kepada rijal tadi. maksud kat sini, keatas akalnya (akal seseorang itu).

ok, habis terjemah harfi, so, we came to learn about the inside meaning. 🙂

احفظ لسانك إن اللسان      حريص على المرء في قتله

“jagalah lisan dan perkataan kamu, kerana sesungguhnya lidah itu adalah pemelihara dan penjaga kepada seseorang apabila dia menghampiri kepada kemusnahan dan pertelingkahan.”

وإن اللسان بريد الفؤاد           دليل الرجال على عقله

“dan sesungguhnya lisan dan perkataan itu adalah yang akan menyampaikan isi hati dan lisan itu juga yang akan menjadi bukti keatas akal seseorang itu (kematangan akal).”

ok? faham?

bagus… hehe

^___^

mungkin, semua kawan-kawan dah jelas kan? tapi saya nak lah jugak hurai sikit. hehe 😀

untuk bait dan baris yang pertama, penyair menasihatkan kita yang mendengar dan memahami syairnya tentang lidah, bahaya, dan peranannya dalam kehidupan seseorang.

kita bercakap dengan lidah kan? berinteraksi dengan lidah dan perkataan, dan bergaduh pun dengan percakapan kan? jadi semuanya kita buat dengan percakapan, jadi lidah adalah satu Nikmat yang besar yang dikurniakan Allah kepada kita.

so,

say “Alhamdulillah”.

🙂

dan lidah juga yang menjadikan kita tersalah kata, apabila kita tersalah langkah. maksudnya kat sini, apabila, kita berada dalam keadaan yang tidak sesuai untuk kita berkata-kata, jadi baik kita mnejaga lidah kita daripada berkata-kata dan DIAM. itu adalah sebaik-baik penjaga diri kita compared to bodyguard. hehe 😀

ok, baris yang kedua, lebih precise kepada fungsi dan peranan lidah (lisan). lidah tentunya menyampaikan apa yang kita nak cakap kan? instead of menulis pakai tangan.. hehe 🙂 maksudnya, tanpa lidah yang menyentuh lelangit mulut dan gigi, kita tidak akan dapat bertutur dan menyampaikan isi hati kita kepada orang lain.

so, say …

oh, bagus, belum tulis lagi dah cakap kan? 🙂

lidah juga adalah bukti kepada akal seseorang itu. maksudnya, kalau yang bukan-bukan sahaja yang seseorang itu cakapkan, cakap benda-benda yang tak elok, yang tak sedap didengar, cuba imagine, apa yang ada dalam fikiran dan akal dia. tidak lain dan tidak bukan hanya yang buruk-buruk sahaja.

dan kalau yang keluar daripada mulut itu adalah perkataan yang baik-baik, nasihat, teguran bernas, cadangan, kata-kata yang elok, kita dapat imagine kan apa yang ada dalam akalnya.

dan kesimpulan kat sini, lidah dan percakapan tu lah yang membuktikan kematangan fikiran kita.

jadi,

berfikirlah sebelum bercakap.

selamat beramal.. 🙂

assalamualaikum…

*nota subjek abbasid.

nak second quiz nie, kena rajin wat revision.. eheh 🙂