setelah aku dipaling

Hampir aku hanyut kerana rindu
Pada harta yang pasti reput
Dan lenyap di sini
Hampir aku lupa pada yang Kekal
Kejahilan menyelubungi jiwaku

Sekelipnya mata hilang semua
Yang hanya ku pandang
Yang hanya milikmu

Yang hanya ku idam
Di dalam pandanganMu
Bersama mereka terdahulu

Sungguh aku cari cahaya itu
Untuk menyuluh kelam ini
Setelah ku dipaling
Sungguh aku hina menagih secebis
KeampunanMu setelah aku malu

Sekelipnya mata hilang semua
Yang hanya ku pandang
Yang hanya milikmu
Yang hanya ku pinta
Harapan keampunan
Hati ini telah ku lukai

Sebaiknya manusia Kau ciptakan
Hinanya angkara diri sendiri
Sedegup jantung terleka
Dibuai arus dunia
Selangkah kau menghampiri kehancuran

Sungguh aku cari
Cahaya itu
Untuk menyuluh
Setelah ku dipaling

Munsyid : Rast

__

โ€œDan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu (Muhammad SAW) tentang Aku, maka sesungguhnya Aku dekat. Aku kabulkan permohonan orang yang berdoa kepada-Ku. Hendaklah mereka memenuhi(perintah)-Ku dan beriman kepada Ku agar mereka mendapat petunjuk.โ€ (Al-Baqarah: Ayat 186)

“Tiada seorang muslim pun yang berdoa kepada Allah Azzawajalla dengan doa yang bukan untuk melakukan dosa atau memutuskan hubungan kekeluargaan, melainkan dia akan diberikan kepadanya 1 daripada 3 perkara. Samada Allah akan mempercepatkan pemberian doa tersebut, menyimpannya untuk akhirat atau menjauhkan malapetaka yang akan menimpa dia.โ€ Hadith

__

erm… menitis air mata dengar lagu ni… ๐Ÿ˜ฅ
“yang hanya kupinta, harapan keampunan Ya Allah…”

F.R.I.E.N.D

Alangkah susah mendapat kawan

Bukan kenalan di zaman ini

Berpunca dari hati yang rosak

Kerana dunia memautnya

Alangkah susah mencari kawan

Kebaikan kita disoroknya

Bahkan didengkinya pula

Kejahatan dicanang merata

Salah yang sikit dibesarkan

Yang besar apatah lagi

Alangkah sepi dunia ini

Walaupun hidup di tengah ramai

Kerana kawan tiada lagi

Yang ada hanyalah di jalanan

Kerana kawan tiada lagi

Yang ada hanyalah di jalanan

lirik Dunia yang sepi. Munsyid – Hijjaz

* lagu tema kita minggu ini ye. hayati lirik diatas. ๐Ÿ˜€

* sedih bila terkenangkan, ada jugak jenis kawan yang macam ini. takpelah, bagi kawan-kawan yang mempunyai masalah yang sama dalam lirik ini, bersyukurlah kerana Allah masih ada bersamamu. hati manusia memang sukar nak dipuaskan. kalau ditimpa nasib sebegini, kawan yang menjadi lawan, kita sama-sama muhasabah ye. mungkin ada sesuatu yang silap dalam diri. biar Allah sahaja yang menilainya. ๐Ÿ™‚

* Obviously, Your pain is a SIGNAL that SOMETHING WRONG happened inside you. – Prof. Kopanski.

Ya Allah, bersyukur sangat dikurniakan sahabat-sahabat yang sefikrah. sahabat-sahabat yang membimbing. thank you Allah. thanks dear friends. ^^

May Allah lead us, guide us ilal Jannah… ๐Ÿ™‚

tanpa DIA

Softly you called to me
Across the space between
Across eternity
Where love winds a path unseen

Out of the wilderness
You beckoned my every step
I stumbled sometimes and yet
I never once looked back

โ€˜Cos I would see
The man I know I used to be
How I was lost before you reached for me
No I donโ€™t know
Where I would go
What I would do

Without You
Without You
Without You

Like a heart between beats
I would feel nothing you see
If you took your love from me
I donโ€™t know what more would life mean?

Iโ€™d use my final breath
To call out your name and let
That breath upon the breeze
Rise like a kiss to thee

So you might see
Just what your love has meant to me
And what the cost of losing you would be
No I donโ€™t know
Where I would go
What I would do

Without You
Without You
Without You

โ€˜Cos I would see
The man I know I used to be
How I was lost before you reached for me
No I donโ€™t know
Where I would go
What I would do

Without You
Without You
Without You

Sami Yusuf – Without You

***

tanpa Dia, bernafas pun aku tidak mampu,

berjalan,ย  bercakap, melihat, mendengar,

kesemuanya adalah milik Dia.

tanpa Dia, jalanku sesat,

jalanku gelap, jalanku songsang,

arah dituju aku tidak tahu.

tanpa Dia,

segalanya tidak mampu aku lakukan,

dengan-Nya,

segalanya aku mampu lakukan,

kerana aku ada DIA…

***

tanpa DIA

290311

Rasa berTuhan.

children

ุดูุนููˆุฑู ุงู„ุฃูู„ููˆู‡ููŠู‘ูุฉู

ู„ูŽูˆู’ ูƒุงู† ุงู„ู†ุงุณู ุŒ
ูŠูŽุนู’ุฑูููˆู†ูŽ ุฑุจู‘ูŽู‡ูู… ,
ุชูŽู†ู’ูƒูŽุณููŠุฑู ู‚ูู„ููˆุจูู‡ู…,
ูˆ ุชูŽู„ูŠู†ู ุฃูŽุฑู’ูˆุงุญูู‡ูู…,
ู„ู…ูŽู’ ุชูŽุดุงุบูู„ู’ ู‚ูู„ูˆุจูู‡ู… ูŠูุฐููƒู’ุฑู ู…ุง ุณููˆุงู‡ู,
ู‚ูู„ููˆุจูู‡ู… ูˆ ุฃูŽุฑูˆุงุญู‡ู… ู…ุนู„ู‘ูŽู‚ุฉ ุจุฑุจู‘ูู‡ุง,

ู‡ูˆ ูˆูŽุญู’ุฏูŽู‡ู…ู„ูˆ ูƒุงู† ุงู„ู†ุงุณ,
ูŠูŽุญู’ุฑูุจููˆู’ู† ุฑุจู‡ู…,
ูŠูุนุตู…ูˆู† ุดุฃู†ู‡,
ูŠุฑุชุนูŠุฏู ูˆูุฌู’ุฏุงู†ูู‡ู…,
ู„ูˆ ูƒุงู†ุช ูƒู„ู‘ู ู‡ุฐู‡ ุฏุงุฆู…ุงู‹,
ููŠ ุณู…ุนู‡ู… ูˆ ุฃุจุตุงุฑู‡ู… ูˆ ููŠ ุนูู„ู’ู…ูู‡ู…,

ููŠ ุนูู„ู’ู…ูู‡ู…….

ู„ูŽุตูŽุงุฑูŽุงู„ู„ู‡ู ุฏุงุฆู…ุง ููŠ ู‚ู„ูˆุจู‡ู…,
ูˆูŽู„ุฃูŽุตู’ุจูŽุญูŽ ุงู„ู†ุงุณ ุฎุงุถุนูŠู† ู…ุชูˆุงุถุนูŠู†,
ู„ูŽุตูŽุงุฑูŽุงู„ู„ู‡ู ุฏุงุฆู…ุง ููŠ ู‚ู„ูˆุจู‡ู…,
ูˆูŽู„ุฃูŽุตู’ุจูŽุญูŽ ุงู„ู†ุงุณ ุฎุงุถุนูŠู† ู…ุชูˆุงุถุนูŠู† ููŠ ุฃุฑุถู ุฑุจู‘ูู‡ู…..

ู„ูŽูˆู’ ูƒุงู† ุดุนูˆุฑ ุงู„ุฃูู„ูˆู‡ูŠู‘ูŽุฉู ูŠูŽู…ู’ู„ูŽุคู ู‚ู„ูˆุจู‡ู…,
ุชู…ูˆุชู ุฃูŽุญู’ู„ุงู‚ูู‡ู…..
ูŠูุณูŽูŠู’ุทููŠุฑู ุงู„ู’ุฎูŽูˆูู ุนู„ู‰ ู‚ููŠุงู†ูู‡ู…,
ููŽูŠูŽู†ู’ุดูŽุบูู„ูˆู†ูŽ ุจูุฃูู…ููˆุฑู ุฃูŽู†ู’ููุณูู‡ู…,

ูˆู„ู… ูŠูŽู„ุชูŽููุชู ุฅู„ู‰ ุฃูู…ููˆุฑู ุงู„ู†ุงุณ,
ุฎูŽูˆู’ูู‹ุง ุฃูŽู† ูŠูŽู‚ูŽุนู ููŠ ู†ูŽู…ููŠู’ู…ูŽุฉู ุบูŠุฑูู‡ู…,

ุฃูู‡ู’………

ู„ูˆ ูƒุงู† ุงู„ู„ู‡ูŽ ูŠูŽุฏููˆู’ู…ู ููŠ ู‚ู„ูˆุจูู‡ู…,
ูˆูŽุดูุนููˆู’ุฑ ุงู„ุฃู„ููˆู‡ููŠู‘ูŽุฉู ูŠูŽู…ู’ู„ูŽุคู ุถูŽู…ูŽุงุฆุฑู‹ุง,
ุณูŽูŠูŽุฐู’ูƒูุฑููˆู†ูŽ ู†ูุนู…ูŽู‡ู,
ู†ูุนู’ู…ูŽ ุฑุจู‘ู‡ู… ุงู„ูƒุซูŠุฑุง,
ููŽูŠูŽุฒู’ุฏุงุฏู ุดูุนููˆู’ุฑ ุงู„ุญุจู‘ ูˆุงู„ููˆุฒ..

ุญูุจู‘ูู‡ู ุนู„ู‰ ู†ูุนุงู…ูู‡ ูˆ ุฃูŽุทู’ููŠู‡ู,
ูˆุฎููู‘ูู‡ู ุฃูŽู†ู’ ุชูุฐู’ู‡ูŽุจูŽ ู‡ุฐู‡…

ูˆู…ู† ุนูู‚ุขุจู‡ ุนูู†ุฏูŽ ุงุฑู’ุชููƒูŽ ุจุงู„ุฐูู†ููˆุจ…

ูˆูŽู‡ู’ูƒูŽุฐูŽุง ุฅุฐุง ุฃูŽุตู’ุจูŽุญูŽ ุงู„ุนูุจุงุฏ,
ูŠูŽุนุฑููููˆู† ุฑุจู‘ูŽู‡ู… ู‚ู„ูˆุจูู‡ู… ู…ูŽุดู’ุบูู„ูŽุฉูŒ ุจุฑุจู‘ู‡ุง ูˆูŽุญู’ุฏูŽู‡ู,
ุงูŽู„ุฏู‘ูู†ู’ูŠุง ูˆ ู†ูŽุนููŠู’ู…ูู‡ุง ู„ุง ุชูุฃูŽุซู‘ูุฑู ููŠู‡ู…,
ู…ูŽู‡ู…ูŽ ุฃูŽู†ู’ ูƒู„ู‡ุง ููŠ ุฃูŽูŠู’ุฏููŠู‡ูู……

ุฃูŽ…ุฃูŽ…ุฃูŽ…
ู„ุงูŽ ุตูŽุงุฑูŽุงู„ู„ู‡ู ุฏุงุฆู…ู‹ุง ููŠ ู‚ู„ูˆุจู‡ู…,
ูˆูŽู„ุฃุตู’ุจูŽุญูŽ ุงู„ู†ู‘ุงุณ ุฎุงุถุนูŠู† ู…ุชูˆุงุถุนูŠู† ููŠ ุฃุฑุถู ุฑุจู‘ูู‡ู…..

ู„ูˆ ูƒุงู† ุงู„ู„ู‡ูŽ ูŠูŽุฏููˆู’ู…ู ููŠ ู‚ู„ูˆุจูู‡ู…,
ูˆูŽุดูุนููˆู’ุฑ ุงู„ุฃู„ููˆู‡ููŠู‘ูŽุฉู ูŠูŽู…ู’ู„ูŽุคู ุถูŽู…ูŽุงุฆุฑู‹ุง,
ุณูŽูŠูŽุฐู’ูƒูุฑููˆู†ูŽ ู†ูุนู…ูŽู‡ู,
ู†ูุนู’ู…ูŽ ุฑุจู‘ู‡ู… ุงู„ูƒุซูŠุฑุง,
ููŽูŠูŽุฒู’ุฏุงุฏู ุดูุนููˆู’ุฑ ุงู„ุญุจู‘ ูˆุงู„ููˆุฒ..

ุญูุจู‘ูู‡ู ุนู„ู‰ ู†ูุนุงู…ูู‡ ุฐุฐุฐูˆ ุฃูŽุทู’ููŠู‡ู,
ูˆุฎููู‘ูู‡ู ุฃูŽู†ู’ ุชูุฐู’ู‡ูŽุจูŽ ู‡ุฐู‡…

ูˆู…ู† ุนูู‚ุงุจูู‡ ุนูู†ุฏ ุงุฑู’ุชููƒูŽ ุจุงู„ุฐูู†ููˆุจ

 

RASA BERTUHAN

Kalau manusia mengenali Tuhannya
Hancur luluh hatinya lembutlah jiwanya
Tak sempat mengingati perkara yang lain
Hati n jiwanya semata-mata terpaku
Dengan Tuhannya

Jika manusia mengenali kehebatan
Keagungan Tuhannya kecutlah perutnya
Kalau manusia sentiasa sedar pendengaran
Penglihatan dan pengetahuannya

Tuhan tidak pernah lekang dari manusia
Nescaya manusia ini tawaduk merendah diri
Di bumi Tuhannya…..2x

Jika manusia rasa bertuhan hidup di hatinya
Matilah angan-angan
Takut pun datang menerpa dihatinya
Manusia akan sibuk dengan dirinya
Tak sempat memikirkan diri orang lain
Takut dan bimbang tak sempat mengumpat

Aduh! kalau Tuhan sentiasa dihati
Perasaan berTuhan mencengkam dihati
Mengenang pula nikmat
Nikmat Tuhan yang banyak
Bertambah perasaan cinta dan takut
Cinta kerana nikmat dan kasih sayangnya
Takut kalau nikmat ditarik semula
Kalau terbuat dosa akan diazabnya

Begitulah kalau seseorang hamba mengenali Tuhannya
Hatinya sangat sibuk dengan Tuhan
Dunia dan nikmatnya tidak mempengaruhinya
Sekalipun dunia di tangannya

Subhanallah. mendayu-dayu sungguh lagu ini. tenang mendengar, lagi-lagi bila terasa lemah semangat. moga Rasa bertuhan sentiasa kekal dalam hati kita. amin3.

untuk download Rasa bertuhan – Mawaddah

Versi Arab

Versi Melayu

Muhasabah Cintaย ~

Wahai… Pemilik nyawaku
Betapa lemah diriku ini
Berat ujian dariMu
Kupasrahkan semua padaMu

Tuhan… Baru ku sadar
Indah nikmat sehat itu
Tak pandai aku bersyukur
Kini kuharapkan cintaMu

Kata-kata cinta terucap indah
Mengalun berzikir di kidung doaku
Sakit yang kurasa biar jadi penawar dosaku
Butir-butir cinta air mataku
Teringat semua yang Kau beri untukku
Ampuni khilaf dan salah selama ini
Ya ilahi….
Muhasabah cintaku…

Tuhan… Kuatkan aku
Lindungiku dari putus asa
Jika ku harus mati
Pertemukan aku denganMu

Munsyid : EdCoustic

p/s : herm, petang yang syahdu, keseorangan, muhasabah… muhasabah…

s.e.b.i.r.u.h.a.r.i.i.n.i


Sebiru hari ini, birunya bagai langit terang benderang
Sebiru hati kita, bersama di sini

Seindah hari ini, indahnya bak permadani taman surga
Seindah hati kita, walau kita kan terpisah

Bukankah hati kita telah lama menyatu
Dalam tali kisah persahabatan ilahi
Pegang erat tangan kita terakhir kalinya
Hapus air mata meski kita kan terpisah
Selamat jalan teman
Tetaplah berjuang
Semoga kita bertemu kembali
Kenang masa indah kita
Sebiru hari ini

Seindah hari ini, indahnya bak permadani taman surga
Seindah hati kita, walau kita kan terpisah

Seindah hari ini, indahnya bak permadani taman surga
Seindah hati kita, walau kita kan terpisah

sebiru hari ini – edCoustic

really love this song! ๐Ÿ™‚